In feite wel, maar een eenmanszaak is meestal materieel-commercieel en een zzp-er kan ook alleen zorg verlenen, dus niet materiële zaken leveren...

ZZP is een zelfstandige zonder personeel... (is ook zorg zwaarte pakket, maar dat is ergens anders zo)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal, ik heb zelf een eenmanszaak gehad, en leverde toch echt een niet-materiële dienst. 'Eenmanszaak' is dan ook de overkoepelende term.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt inderdaad niet helemaal. Want met een eenmanszaak kan je wel gewoon personeel in dienst hebben. Als zzper kan dit niet.
Zo ongeveer wel.

In het algemeen worden mensen met een eenmanszaak die een product leveren wat eerder zzp'er genoemd, en mensen met een eenmanszaak die een dienst leveren worden eerder freelancer genoemd.

'ZZP'er' en 'freelancer' zijn echter geen officiële termen, deze mensen staan over het algemeen bij de KVK als eenmanszaak ingeschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ZZP-ers nemen meestal als officiële rechtsvorm de Eenmanszaak (66%), maar je kunt de woorden niet
door elkaar gebruiken.
ZZP-ers kunnen ook Vof's of zelfs BV's zijn.
ZZP-ers zijn zelfstandigen zonder personeel.
De bedrijfsvorm ZZP is met name van belang voor de belastingdienst en deze stelt de status van zelfstandige vast, wat gevolgen heeft voor de belastingheffing.
In de zakelijke dienstverlening worden ze wel vaak over 1 kam geschoren met freelancers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil zit hem in de P van Personeel. Een eenmanszaak kan, in tegenstelling tot de zzp-er, ook personeel hebben.