Klant heeft een offerte geaccepteerd voor werkzaamheden te laten doen aan zijn huis.

Hij heeft in Juni 2010 betaald ( daar is niet om gevraagd , heeft hij uit zijn eigen gedaan ).
Maar telkens stelde hij de werkzaamheden uit .
Nu na 11 maanden wil hij de offerte annuleren en zijn geld terug incl. rente , is dit wettelijk en mag dit ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De klant accepteert de offerte, betaald en stelt de werkzaamheden uit, annuleert de offerte en wilt rente? Dat is wat ik lees uit je vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso hoef je geen rente te vergoeden over dat bedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rente? Die is brutaal! Als je al akkoord gaat met ontbinding, is het reëel als jij een schadevergoeding vraagt! Als die klant rente had gewild, had hij de offerte niet moeten accepteren en het geld op een spaarrekening moeten zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou geld van de klant eisen...

Antwoorden (4)

Tenzij er een ontbindingsclausule in het contract staat waaraan is voldaan mag hij dit niet zomaar doen.

Afhankelijk van hoe belangrijk de klant en zijn netwerk voor jou zijn kun je beslissen hier aan mee te werken. Wil je dit niet? Probeer dan de volgende stappen:

-Neem contact op met je rechtsbijstand verzekering als je deze hebt.
- Geef aan je klant aan dat je het niet eens bent met de ontbinding van het contract.
- Vraag aan de klant wanneer de werkzaamheden kunnen beginnen en registreer deze vraag (stuur een aangetekende brief of een fax).

Op dit moment ligt de bal weer bij je klant. Hij/zij heeft geen poot om op te staan dus, tenzij er bijzondere dingen in het contract staan hoef je het geld niet terug te betalen. Doe dit dan ook niet.

----
Aan de andere kant kun je natuurlijk ook met je klant om tafel gaan zitten en kijken of er niet iets af te spreken valt. Wat is de reden dat het werk niet meer hoeft te gebeuren? Misschien kan een gedeelte van het werk toch doorgaan en betaal je de rest terug, jij blij, hij blij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de offerte ook echt is ondertekend door de klant, dan is er sprake van een overeenkomst. Volgens mij kan je niet zomaar onder een overeenkomst uit, dus maak je bij de rechter een goede kans om gelijk te krijgen. Als de offerte alleen mondeling is bevestigd maar nooit is ondertekend, dan is het lastiger om gelijk te krijgen bij een rechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je overwegen wel accoord te gaan met ontbinding zou het wel reëel zijn om kosten in rekening te brengen.
Denk hierbij aan werk aan de offerte zelf maar ook een stukje omzet derving.
Maar in principe is een getekende overeenkomst rechtsgeldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou alleerst een gesprek aangaan met de klant. Laat je vooraf door een juridisch adviseur informeren van wat jou rechten en plichten zijn. Ga het gesprek kalm en redelijk in. Probeer een middenweg te vinden. Probeer de klant duidelijk te maken hoe onredelijk zijn / haar eis is als men niet mee wil werken naar een passende oplossing voor beide partijen. Geef aan dat jij nog steeds de werkzaamheden wilt uitvoeren tegen de afgesproken prijs zonder verhoging (je bent 11 mnd verder! Jij zou de rente moeten ontvangen!).

Ik hoop dat jullie er samen uitkomen. Dat is voor beide partijen beter. Je wilt niet blijven touwtrekken om wie er nou juridisch gelijk heeft..

Succes!