Kan iemand mij in gebreke stellen zonder contract?

Ik ben voor iemand bezig een website te bouwen, nu heb ik hier niet heel veel tijd gehad. Het grootste deel van de website is al af. Er moeten nog een aantal dingen worden gedaan. Ik heb geen contract opgesteld alleen via de e-mail toegezegd dat ik de opdracht wel wou doen. De helft van de website is betaald en de desktop versie is al opgeleverd. Nu wilt deze persoon mij in gebreke stellen omdat ik mijn werk te langzaam doe. Voor mij is eer nooit een deadline geweest, en dit is ook nooit duidelijk aangegeven. Ik ben van plan om alles af te maken en op te leveren, aangezien ik mij aan mijn beloftes houd. Kan deze persoon mij in gebreke stellen of geld op mij verhalen voor de advocaat kosten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
tinus1969
8 jaar geleden
Ja, dat kan.
Er is een overeenkomst, dat blijkt objectief duidelijk genoeg uit de emails. Als er geen duidelijke deadline is afgesproken, kan dat ook tegen je werken; dan zal een rechter gaan kijken wat een redelijke termijn is, en daarbij ook rekening houden met de ingebrekestelling door de klant. Die ingebrekestelling geeft je namelijk alsnog de kans om op korte termijn de boel af te maken zonder juridisch gezeur en kosten. Kortom, de beste manier is om aan de bak te gaan (dus op korte termijn leveren), of het geld terug te geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie! Mocht ik het niet af krijgen en ik geef het geld terug. Kan hij mij dan nog wat maken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarnaast ben ik ook nog wel benieuwd mocht ik het geld terug geven moet hij onze gemaakte website dan ook offline halen?
Ivana
8 jaar geleden
Je noemt hier geen termijn dat je er al aan werkt. Is dat drie weken of drie maanden, dat maakt nogal een verschil.
Mijn ervaring met leken op dit gebied is, dat ze denken: dat doe je wel even. Maar dat moet je ze ook tevoren goed kenbaar maken. Het 'even' maken van een doorwrochte website met diverse mogelijkheden is geen fluitje van een cent, ook in tijd gerekend niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb inderdaad gedacht dit maak ik in een paar weken. Ik heb er in werkelijkheid naast mijn studie 4 maanden mee bezig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
precies zoals Tinus1969 schrijft: men moet iemand de kans geven. Dat doet men dmv een ingebrekestelling. Je schrijft dat hij dat wil gaan doen, het is dus nog niet gebeurd. Komt deze mettertijd, dan moet daar een redelijke termijn in genoemd worden. Men moet wel een reële kans krijgen. Pas als die termijn wordt overschreden kunnen er problemen komen. Dat er in eerste instantie geen deadline is afgesproken is een zwak punt, maar toch is het beter om nu rap aan het werk te gaan (desnoods dag en nacht ::)) om de ingebrekestelling voor te zijn.
Ik zal duimen voor je dat het je lukt, laat het weten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij heeft mij al laten weten dat de in gebreke stelling is verzonden. Ik heb 7 dagen gekregen zei hij. Dus wordt nu inderdaad rap aan het werk. Gelukkig wil een vriend me er mee helpen dus ik ga er van uit dat het goed komt. In ieder geval heel erg bedankt voor de reacties. Ik zal nog wel laten weten hoe het afloopt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@henk, succes, als het allemaal niet lukt (maar het lukt jullie wel) lees ook hoofdstuk over waardevergoedingsplicht.
http://www.spaansadvocaten.nl/het-ontbinden-van-een-overeenkomst-wegens-een-tekortkoming-in-de-nakoming-van-ingebrekestelling-tot-verzuim-en-de-gevolgen/_283_n__25_NL_86_____
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankje voor de hulp! wordt zeer gewaardeerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uit eindelijk heeft het een goede afloop gehad. Heb het een dag voor de deadline kunnen opleveren en het is voor beide partijen goed afgesloten. Alsnog bedankt voor jullie raad :)

Antwoorden (1)

Nee, want er zijn immers geen afspraken gemaakt over de opleverdatum. Wel kan het zijn, dat hij probeert om de andere helft niet uit te betalen. Omdat je nergens afspraken hebt gemaakt, is het lastig dit geld te verhalen. Goede tip voor de volgende keer dus: afspraken op papier zetten!