Hoe betaal ik Nederlandse ZZP'ers bij buitenlandse opdrachtgever (geen BTW betalen)?

Hallo,

Ik ben als ZZP'er ingehuurd door een buitenlandse opdrachtgever die van mijn diensten gebruik wil maken. Daarbij moet ik samenwerken met een andere Nederlandse ZZP'er.

Omdat deze buitenlandse opdrachtgever zich in Europa bevindt, gaat het om een intracommunautaire dienst. Dat wil zeggen: de klant betaalt mij het tarief en zorgt in zijn eigen land voor de afwikkeling van de BTW. Net zoals ik dit in Nederland doe tijdens de eerstvolgende periodieke aangifte.

Echter vroeg ik mij af hoe ik dit het beste kan aanpakken m.b.t. de betaling van mijn samenwerkingspartner. Wanneer ik de betaling (excl. btw) mijn kant op laat komen en ik moet deze ZZP'er het tarief incl. btw betalen, loop ik inkomsten mis.

Kortom:

Bestaat er een regel waardoor ik bij intracommunautaire diensten ook mijn samenwerkingspartners zonder btw mag uitbetalen of laat ik de samenwerkingspartner 21% over zijn ex. btw-bedrag rekenen en dat (eigenlijke) incl. btw-bedrag doorgeven als excl. btw-bedrag?

Of is het simpeler om de samenwerkingspartner een eigen factuur te laten sturen? Zodat ook deze ZZP'er individueel aan de slag kan met de regeling en afhandeling rondom een intracommunautaire dienst?

Thanks.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Als de tegenpartij feitelijk met 2 zzp'ers samenwerkt, aan wie samen de opdracht is gegeven, stuurt ieder een eigen factuur naar de opdrachtgever.

Als jij degene bent die de opdracht heeft aangenomen en de andere zzp'er in feite door jou is "ingehuurd", dan heeft de opdrachtgever daarmee niets van doen. In dat geval stuurt de andere zzp'er gewoon een "gewone" factuur met Nederlandse btw aan jou. Het bedrag exclusief btw van die nota factureer je, samen met jouw bedrag, aan de opdrachtgever. Je loopt dan geen inkomsten mis. Je betaalt inderdaad die andere zzp'er inclusief btw (zoals bij iedere Nederlandse crediteur) maar de btw die de andere zzp'er aan jou in rekening brengt, trek je ook weer af als voorbelasting op je btw-aangifte. Dat is geen kostenpost.
Computoon