zzp: Wordt apparatuur huur doorberekend aan opdrachtgever gezien als omzet?

Ik heb een opdracht gedaan en daarvoor apparatuur gehuurd.
Dit doorberekend aan opdrachtgever op factuur + btw.

Moet ik het totale bedrag van de opdracht doorgeven als omzet voor de omzetbelasting of kan ik de huur van de apparatuur hier van af halen?

Zo niet, dan zou ik toch inkomstenbelasting moeten betalen over iets wat geen inkomen is (aangezien ik 1:1 dit bedrag heb betaald aan het verhuur bedrijf).

Of snap ik iets niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is geen omzet, het zijn doorberekende kosten. Per saldo hoef je daarover niets af te dragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt dit boekhoudkundig verwerken door beide facturen (ik neem aan dat je de factuur van de huur van het apparaat nog hebt, vraag deze anders op bij de leverancier) te boeken. Enerzijds heb je dan inderdaad extra 'omzet' op je verkoopfactuur, anderzijds boek je de kosten van je inkoopfactuur, zodat de 'omzet' van de doorberekende huur per saldo 0 is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Simpel gezegd snap je het inderdaad (nog) niet.
Laat je goed adviseren over het wat en hoe van ondernemer zijn, dit voordat je fouten maakt die je financieel/juridisch in de problemen kunnen brengen.

Antwoorden (2)

Omzet is voor jou de som van alle gefactureerde bedragen, exclusief btw.
De btw over de totale omzet vermeld je in de aangifte.

Voor de huur van de apparatuur zul je ook een factuur of op naam gestelde bon hebben ontvangen. Die boek je (exclusief de btw) als kosten in je administratie. Net zoals alle andere kosten die je (aantoonbaar met boekstukken) voor je bedrijf hebt gemaakt. De btw op alle 'inkoop' vermeld je als voorheffing in de aangifte.

Het verschil tussen die 2 btw-bedragen draag je af aan de Belastingdienst (tenzij er een bijzondere regeling van toepassing is).

En het verschil tussen het totaal van de omzet en het totaal van de kosten (beide excl. Btw) is het resultaat uit je bedrijf en hopelijk is dat een winst. De winst komt uiteindelijk op je aangifte inkomstenbelasting terecht.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zorg ervoor dat je administratie degelijk in elkaar zit, zonodig met hulp van een administratiekantoor. Niet alleen om financieel inzicht te hebben in je bedrijf maar ook om geen onplezierige verrassingen te krijgen bij fiscale controles. Dan zal o.a. de aansluiting tussen omzet, btw, aangiften en afdrachten aan bod komen. Die omzet moet weer aansluiten op hetgeen berekend is op de (doorlopend genummerde ) facturen.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok bedankt!
Dus als ik het goed begrijp is het bedrag voor de apparatuur omzet en geen winst. Dus nu geef ik het op bij de omzetbelasting en bij de inkomstenbelasting trek ik het af. Bedankt voor de tip. Ik vind het erg ingewikkeld om zelf te doen maar heb nu nog heel weinig opdrachten. wellicht een keer een accountant inschakelen inderdaad.
Als je dit, met een eigen bedrijf, hier moet vragen is het misschien erg verstandig om een administratie/boekhoudkantoor in de arm te nemen welke je hier wegwijs in kan maken. Het niet juist indienen van de BTW aangifte kan grote problemen geven.

Je spreekt al over 2 verschillende zaken: omzetbelasting en inkomstenbelasting.

Omzetbelasting is kortweg alle door jou gefactureerde btw min de door jou betaalde btw (voorbelasting). Aan deze regels zijn wel voorwaarden gesteld: zo moet er op de door jou betaalde facturen/bonnen de btw apart staan vermeld, mag je uit contant betaalde brandstof geen btw halen, en ook buitenlandse btw kan niet zomaar teruggevorderd worden.

Inkomstenbelasting gaat over de winst die je gemaakt hebt, simpel gewoon je baten min je kosten. Maar niet alle kosten zijn zakelijk op te voeren of soms maar voor een deel. Zo is bijvoorbeeld je aov verzekering een privé opname.

Als je weinig BTW hoeft te betalen per jaar kun je gezien worden als klein ondernemer, en hoef je soms helemaal heen BTW af te dragen, de KOR regeling.