Wat zijn de nadelen en voordelen van teammanagement?

Graag zou ik willen weten wat de nadelen en voordelen zijn van een teammanager of een teammanagement.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.9K
ronron1212
8 jaar geleden
Een team heeft een leider nodig
Erna55
8 jaar geleden
Is dit een vraag die je van een opleiding hebt gekregen ?

Antwoorden (1)

Teammanagement heeft eigenlijk altijd alleen een voordeel. Elk team of groep mensen die ergens mee bezig zijn, heeft namelijk een leider nodig. Een manager is niets meer dan een leider.
Managers zijn ertoe gericht om het team aan te sturen of een beleid inzichtelijk te maken. Een bedrijf heeft namelijk doelen beoogd om naartoe te streven en het team moet daarvoor zorgen dat hun bedrijf de doelen haalt. Organisaties hebben vaak doelen en strategieën bepaald om individuele doelen te halen. Wat echter de missie of een doel per team is, wordt meestal niet specifiek aangegeven.

De manager weet wel wat van zijn team verwacht wordt en hij is in staat om elk lid van zijn team op de juiste plek te zetten en er het maximale uit te halen, omdat elk lid eigen specifieke eigenschappen heeft, die hij/zij als de beste kan. Als een teamlid juist die dingen doet waar hij/zij goed in is, zal deze met meer plezier werken omdat er meer motivatie is. Doordat men goed in het vel zit, zal de prestatie ook meestal beter zijn, dan wanneer het lid op een verkeerde plek zit.

Een teammanager zal een team verder brengen en zal ze moeten motiveren om zich met problemen bezig te houden, nieuwsgierig te maken om uiteindelijk als geoliede machine zelf aan de slag te kunnen gaan. Als eenmaal de strategie en uitvoering duidelijk is gemaakt en ieder lid weet wat van hen verwacht wordt, kan het team vaak pas zelfstandig opereren.

Als er een goed teammanagement aanwezig is in een bedrijf/organisatie, waarbij alle teammanagers goed met elkaar communiceren en goed bij de teamleden liggen, zijn er alleen maar voordelen voor het bedrijf/medewerkers.

Indien er echter managers tussen lopen die hun werk niet goed doen of het team tegen zich in het harnas jagen, omdat zij alleen koste wat kost hun targets willen halen en geen rekening houden met de mensen waarmee zij moeten werken, zijn er uiteraard ook nadelen van teammanagers. Mensen die niet gemotiveerd meer zijn, zullen ook minder presteren en zich zelfs soms tegen het bedrijf gaan keren.