Ik heb voldoende of te weinig licenties voor het gebruik van onze computers?

Ik heb 10 werkplekken voorzien van computers en 4 extra laptops. Heb slechts 8 mensen die gebruik maken van de in totaal 14 computers. Moet ik dan rekenen op een boete bij controle, indien ja hoe hoog zal die zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Voorwat betreft software van Microsoft (bijvoorbeeld Windows en MS Office) betaal je per installatie. Als je 14 werkplekken hebt, en je bijvoorbeeld MS Office 14 keer hebt geïnstalleerd wordt je geacht 14 licenties te hebben.

Installeer je MS Office op een terminal server (één installatie) dan zal Microsoft je afrekenen op het aantal gebruikers dat gebruik maaktvan terminal server.

Het maakt overigens niet uit of je OEM licenties hebt, of je een doos koopt met een licentie of een Open License. Een Open License is wel makkelijker voor Microsoft software en het biedt ook voordelen voor thuisgebruik (zoals Jeroen ook aangeeft).

Mocht de BSA langskomen, dan kan zij opleggen dat je alsnog de missende licenties betaald plus een boete voor alle softwarebedrijven die bij de BSA zijn aangesloten.

Ik weet dit uit ervaring omdat ik zelf licentiebeheerder ben voor de software op kantoor en bij onze klanten wel eens de BSA aan de deur is geweest. Met hoge boetes als gevolg (en in dat geval niet eens voor een bewuste illegale actie - gewoon niet goed bijgehouden).

Volgens Sprout kan de boete gemakkelijk oplopen tot 60.000 euro.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Ik bedoel een boete voor alle missende licenties voor de software van bedrijven die bij de BSA zijn aangesloten. De BSA zal alleen deze software controleren)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zou gaan voor open licence, dat is eens in de zoveel tijd allen even tellen en doorgeven, komt er in de tussentijd personeel bij mogen die het gewoon gebruiken. Tel punt geldt. Lees onderstaand maar even.

Gewoon recht toe recht aan uw licenties kopen?
Dat kan binnen het Open License programma van Microsoft. U plaatst eerst één order van minstens vijf licenties en uw Open License contract begint. Hierna kunt u 2 jaar lang binnen dezelfde prijsstaffel licenties bij bestellen.

Geen gedoe meer met activatiecode's en geen kasten meer vol media. Uw licenties worden per email aangeleverd en worden overzichtelijk weergegeven op de portal van Micosoft eOpen.

Wilt u 2 jaar lang genieten van gratis upgrades? Thuisgebruik voor Office? Gratis trainingen? Of uw licentieskosten jaarlijks spreiden?
Schaf dan bij uw licenties ook direct Software Assurance aan!

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens als je een goede beheerder hebt moet hij je dit haarfijn moeten kunnen uitleggen en leveren .Anders kijk hier eens, je mag mijn naam gebruiken www.knoworries.nl. Vraag naar Arjen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover was ik ook (:
Het hangt van je licentievorm af, maar het licentiesysteem van Microsoft is een occulte wetenschap.
Ik kreeg eind vorig jaar een naheffing van 400.000, voor 2500 werkplekken. Daar bleek weinig van te kloppen.

De gegevens die je verstrekt zijn te summier, maar als het om lokale installaties gaat, dan zul je voor iedere PC een licentie moeten hebben, ook binnen het Open License model.