Ben 54 jaar, moet nu bedrijf beëindigen. Moet ik dan Bbz aanvragen én alvast IAOZ?

Over 8 maanden heb ik recht heb op IAOZ (dan word ik 55 jaar). Aanvragen moet vóór beëindigen van je bedrijf. Maar ik moet nu mijn bedrijf al beëindigen en Bbz aanvragen, omdat het financieel niet meer langer zo gaat. Kan ik nu ook meteen IAOZ aanvragen, omdat dat vóór beëindigen bedrijf moet gebeuren (en pas nadat bedrijf ís beëindigd daadwerkelijk financieel in werking gaat), waardoor ik mijn recht op IAOZ niet verspeel?

Toegevoegd na 49 minuten:
P.S. Ik voldoe aan alle voorwaarden om voor beide uitkeringen in aanmerking te komen, dus het gaat me echt alleen om het momént van de aanvráág van de IAOZ: of dat dus ook al een paar maanden vóór je 55e jaar kan, i.v.m. afbouwperiode.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

U verkeert als zelfstandig in financiële problemen. Hierdoor moet u uw bedrijf beëindigen. Voor de Bbz-uitkering wordt per situatie bekeken worden of u in aanmerking komt en in welke vorm. Bijvoorbeeld via een renteloze lening, een starterskrediet of een aanvulling op het inkomen tot bijstandsniveau. Voor u zal de laatste mogelijkheid waarschijnlijk van toepassing zijn.

De IOAZ-uitkering wordt bij uw gemeente aangevraagd. U moet dit inderdaad doen voordat u stopt met uw onderneming. Tussen de aanvraag en het moment waarop u stopt mag maximaal 1,5 jaar zitten.  Als u NU de IOAZ-uitering aanvraagt voldoet u (nog) niet aan alle voorwaarden voor deze uitkering. U bent immers nog geen 55 jaar.

Het lijkt me het handigst om beide uitkeringen aan te vragen. De aanvraag voor de IOAZ-uitkering vraagt u ook aan en u vermeldt als ingangsdatum de datum dat u 55 jaar wordt.
fisbel