Is het mogelijk dat een persoon een naam registreert en ik daardoor mijn winkelnaam (die al 38 jaar deze naam voert) moet wijzigen?

Mijn winkel bestaat al 38 jaar onder dezelfde naam, zelf ben ik sinds 5 jaar eigenaar. Het was een winkelketen en nu heeft een persoon de naam geregistreerd bij de kvk en mag ik deze naam niet meer voeren volgens hem. Deze naam heeft grote bekendheid en ik zou zeer gedupeerd zijn als ik de naam niet meer zou mogen voeren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Dit is wat de vragensteller bedoelt:
- Zijn/haar winkel is uit de keten gestapt
- De keten heeft nu deze naam geregistreerd

Het gaat hier niet om de bedrijfsnaam, want er kunnen geen twee hetzelfde zijn (tenzij andere sector, land etc.).

Je kan de winkelnaam beschouwen als "Merknaam" . Je doet er verstandig aan om die te registeren. Heb je dit niet gedaan, merknamen worden beschermd, en degene die bewijs heeft de eerste te zijn, is de rechtmatige eigenaar.

Dus wie heeft de naam als eerste op de winkel gezet, en/of heeft geadverteerd met deze naam. Degene die de naam bedacht heeft is dus de eigenaar. Is diegene niet meer bij de keten, dan mag hij/zij deze naam gebruiken, en hebben jij en de keten helemaal geen recht hierop(mocht de bedenker dit willen).

Tussen de keten en jouw, heb jij helaas pech. Omdat je de naam niet geregistreerd hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik lees iets anders: de winkelketen bestaat niet meer, en een slimmerik heeft de naam geclaimd. Ik zie nergens dat persoon vrijwillig uit de keten is gestapt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vrijwillig of niet, maakt ook niet veel uit. In ieder geval uit de keten. Als we alle opties moeten overwegen, wordt het een erg lang verhaal. Het leek mij logisch dat wat er van de keten over is, de naam heeft geregistreerd. Omdat we eigenlijk te weinig info hebben gekregen, heb ik ook andere mogelijkheden omschreven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bovenaan had ik inderdaad beter kunnen zetten "Dit is neem ik aan, wat de vragensteller bedoelt"
Beetje moeilijk om zonder exacte gegevens antwoord te geven maar:

Als jij uit de keten bent gestapt, zul je inderdaad de naam op moeten geven. Stel je was aangesloten bij Blokker, en nu niet meer, dan mag je de naam Blokker inderdaad niet meer voeren. De keten biedt garantie op een bepaald assortiment en service en willen zo hun merk beschermen.

Als je de naam al jaren voert, en er nu pas iemand komt die de naam claimt is het een ander verhaal. Zo is er het verhaal van een meneer Albert Hein die een supermarktje had. De grote keten Albert Heijn wilde graag dat hij de naam wijzigde maar kon dat juridisch niet voor elkaar krijgen omdat de kleine de naam al had.

Hoe sta je geregistreerd bij de KvK, als daar jou bedrijfsnaam staat, wordt het moeilijk voor hem.

Win eens advies in bij de KvK en/of het juridisch loket, deze kunnen jou situatie goed bekijken.