Urencriterium van 1225 uur wel of niet opgeven bij aangifte IB voor ondernemers?

Ik ben vorig jaar gestart als zelfstandig ondernemer, met een eenmanszaak. Ik worstel met de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers (reeds uitstel aangevraagd). Dit is dan ook de eerst keer dat ik deze aangifte als ondernemer moet indienen. Ik heb vorig jaar geen winst gemaakt, geen personeelskosten gehad en mijzelf geen salaris gegeven. Ik had alleen inkoopfacturen, welke allemaal individueel lager waren dan € 450,-. Ik heb meer dan 1225 uren gewerkt en ben zelf niet eerder zelfstandige geweest. Heel simpel; alleen maar kosten gemaakt en totaal geen enkele inkomsten.

Na het invullen van mijn belastingaangifte kom ik op een negatief resultaat van € -13.712 uit. Dit is het verzamelinkomen, aan het einde van de aangifte.

Concreet; ik heb dus geen omzet gemaakt (hoop dit jaar dat wel te gaan doen). Is het verstandig om de urencriterium van 1225 uur (de zogenaamde ondernemersaftrek) op te geven? Zonder het aanvinken van deze optie kom ik uit op een negatief resultaat van € -5.626,-.

Wat is verstandig ten aanzien van mijn fiscaalpartner? Mijzelf bij ‘de verdeling’ een zo groot negatief resultaat toebedelen of aan haar dit toebedelen?

Heb me laten vertellen dat ik binnen de komende 9 jaar dit negatieve resultaat mag verrekenen? Wat is het advies? Ik mag immers maar totaal 3 maal het urencriterium opvoeren. Of kan ik beter wachten met het opgeven van de 1225 uur? Ik hoop toch uiterlijk in het jaar 2016 omzet en winst te gaan maken. Hartelijk dank voor de reacties!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat u een urenadministratie heeft bijgehouden. U kunt de uren aantonen. Daarmee heeft u recht op de zelfstandigenaftrek. En daarmee fiscaal voordeel in verleden of toekomst.

De winst of het verlies uit uw onderneming is onderdeel van uw inkomen uit werk en woning (box 1). Uw inkomen in 2014 is negatief, is dus een verlies uit werk en woning. Kan niet verrekend worden met een eventueel positief vermogen uit box 2 of box 3.
De zelfstandigenaftrek bedraagt niet meer dan het bedrag van de winst vóór ondernemersaftrek. Deze beperking geldt niet als u in aanmerking komt voor de startersaftrek.

Een verlies uit box 1 wordt verrekend met positieve box 1-inkomsten uit de 3 voorafgaande jaren en met positieve box 1-inkomsten uit de 9 volgende jaren. De verliesverrekening kent een verplichte volgorde: eerst de 3 voorafgaande jaren en dan de 9 volgende jaren. Verliezen die u niet in die periodes kunt verrekenen, verdampen. U kunt die verliezen dan niet meer verrekenen. Voor u wordt dus eerst verrekend met positief inkomen uit 2011, 2012 en 2013, daarna met positief inkomen over de jaren 2015 t/m maximaal 2023. De inspecteur stelt het verlies in box 1 vast bij een (voor bezwaar vatbare) beschikking. Zonder beschikking kan een verlies niet worden verrekend, verzoek hier dus om als u die beschikking niet zou krijgen.

Voorbeeld:
U heeft enig positief inkomen gehad in voorgaande jaren, bijvoorbeeld € 1000, € 3000, € 5000 Voor deze jaren hoeft u geen belasting te betalen vanwege de heffingskortingen. Het verlies van € 13.712 verliest daarmee voor een deel, namelijk voor € 9000. Slechts het resterende deel van € 4712 kan belastingvoordeel opleveren als u in 2015 of volgende jaren positief inkomen heeft. Bijvoorbeel voor 2015 € 14.712. Het belastbaar inkomen voor 2015 wordt dan € 10.000

In principe is het negatief inkomen uw inkomen. Wat uw fiscaal partner met het negatieve inkomen te maken heeft, is onbekend. Heeft u samen de onderneming?
In elk geval is het zeer aan te raden dat u de aangifte voor 2014 uitbesteed aan een administratiekantoor o.i.d. De aangifte voor uw vrouw moet separaat worden ingediend en kan ook door de intermediair worden gedaan. U weet er echt te weinig van om zonder hulp uw aangifte in te dienen. Zonder hulp is het gevaar van fiscaal nadeel nu en in de toekomst groot.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geachte Fisbel, Hartelijk dank voor uw uitvoerige reactie. Het geeft mij meer inzicht in deze materie Uiteraard heb ik al mijn uren bijgehouden en kom aan ruim 1550 uur in 2014. Mijn fiscaal partner heeft verder niets van doen met mijn bedrijfsactiviteiten. Het is mij duidelijk dat een administratiekantoor onontbeerlijk is. Ik zal mijn gegevens daaraan voorleggen. Nu nog in de buurt van Utrecht/midden Nederland een goed en betrouwbaar kantoor vinden, welke niet al te duur is... Vriendelijke groet, Joost.