Moet ik een particuliere of ondernemers belastingaangifte doen wanneer ik in dec 2014 een bedrijf ben begonnen?

In dec 2014 ben ik een zelfstandige verloskundige onderneming gestart. Ik ben pas in januari mijn eerste diensten gaan werken.
Voor deze registratie heb ik een contract bij de KVK afgesloten en heb ik mijzelf BIG geregistreerd als verloskundige. Van die en gene heb ik begrepen die laatst genoemde 2 aan te moeten geven bij de belasting ivm BTW teruggave.
Vraag 1: klopt dit en zo ja waar? En vraag 2: moet ik een ondernemings belastingaangifte doen of een particulieren (aangezien ik pas in dec bij de KVK ben gekomen en in januari pas mijn eerste dienst heb gedraaid)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Bij de kvk heb je geen contract maar een inschrijving.
Als je geen inkomsten als ondernemer hebt gehad dus ook geen kosten waarvan je de btw kunt terug vorderen en geen inkomsten waar je btw over moet betalen dan is je aangifte over die periode nul.

Antwoorden (1)

Voor de inkomstenbelasting: voor 2014 zijn er geen inkomsten. Misschien wel kosten voor de inschrijving KVK en in het BIG-register. Vanaf januari 2015 ga je fulltime als zelfstandige aan de slag. De aanloopkosten van december 2014 mag je in 2015 nog in aftrek brengen op je winst (artikel 3.10 Wet Inkomstenbelasting) Als je fulltime werkt als zelfstandige geniet je winst uit onderneming.
De omzetbelasting: als je als verloskundige werkt en je staat ingeschreven in het BIG-register vallen jouw prestaties onder de vrijstelling van artikel 11 lid 1 letter g van de Wet op de omzetbelasting. Dat betekent dat je geen omzetbelasting in rekening hoeft te brengen aan jouw klanten. MAAR: dat betekent ook dat je omzetbelasting die aan jou in rekening wordt gebracht niet terugkrijgt van de belastingdienst (die kun je niet in aftrek brengen zoals dat heet). Je hoeft dus - als je als verloskundige werkt en je diensten zijn te rangschikken onder artikel 11 lid 1 letter g Wet omzetbelasting - geen aangifte omzetbelasting in te dienen.