Kan ik een variabele winstdeling toepassen in een vof?

Ik heb nu een eenmanszaak die ik volledig zelf heb opgezet en ook zelf volledig financier. Nu zijn mijn broertje en een maat van mij hier ook actief bij betrokken en is dit in principe ook een fulltime baan voor hun. Aangezien ik zelf alles bedacht heb en opgezet heb en geen idee hoe de groei van het bedrijf uit zal pakken vind ik het lastig om hun een vast percentage van de winst te geven. Misschien is dat percentage wel een te laag loon om van rond te komen of juist weer veel te hoog mocht het heel hard door groeien.

Is het mogelijk om aan het einde van het jaar een nader te bepalen winst aan deze twee personen uit te betalen? Waarbij ik dus eigenlijk ook grotendeels beleidsbepaler blijf en zelf de verdeling bepaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Als je een vof hebt, zul je samen met de andere vennoten tot een akkoord moeten komen hierover. Er moeten dus mondelinge of (verstandiger) schriftelijke afspraken over de winstverdeling worden gemaakt. Die procentuele winstverdeling staat vaak in relatie met het ingebrachte vermogen maar feitelijk kun je van alles met elkaar afspreken. Het is niet zo dat je als ‘bedenker’ van alles ‘de baas’ bent over je collega-vennoten; ze zijn geen werknemers maar mede-ondernemers. Ze krijgen dan ook geen loon.

Stel eens dat de vof haar rekeningen niet meer betaalt. Dan kunnen de schuldeisers bij elk van de vennoten terecht voor het volledige bedrag en zijn ze met hun vele vermogen aansprakelijk. (Dat is voor mijzelf al een reden om nooit in een vof te stappen, als me de gelegenheid zou worden geboden. Je moet wel erg veel vertrouwen in elkaar hebben.)

Als dat niet de bedoeling is, moet je je broer en de maat in dienst nemen. Zij worden dan werknemers en je moet hen dan minimaal het minimumloon betalen, minstens 8% vakantiegeld enz. Maar ook dan is sprake van een overeenkomst, een arbeidsovereenkomst. Uiteraard kun je ze dan ook nog een bonus geven als de zaak goed heeft gedraaid.

Toegevoegd na 5 uur:
NB: als er sprake is van een gezagsverhouding waarbij je broer en de maat opdrachten dienen uit te voeren die jij geeft en zich ook aan regels moeten houden die jij hebt bedacht: dan is er sprake van een dienstverband en moet je hen gewoon loon betalen, onafhankelijk van het resultaat van de onderneming. Ook het loon doorbetalen bij ziekte. Denk verder aan vakantiegeld, vakantiedagen, afdracht van loonheffing enz. Als dit niet de bedoeling is, moet jullie samenwerking in niets op een dienstverband lijken. De vennoten moeten allemaal ondernemersrisico lopen. En bijv. ook beperkt of volledig tekeningsbevoegd zijn. Kortom: zijn het ondernemers of werknemers?
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord. Ik dacht al dat dit zo in elkaar zou zitten waarschijnlijk dan toch het beste om ze toch in loondienst te nemen zoals u al voorstelt.