Moet ik als werkgever momenteel werknemers de keuze geven om loonheffingskorting toe te passen?

momenteel ben ik nieuw in de functie hr officer, mijn voorganger dacht dat loonheffingskorting was afgeschaft en dat je dus medewerkers niet meer de keuze hoeft te geven om dit toe te passen, als dit klopt is het prima, anders moet ik dit snel weer gaan opnemen!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nou dan heb je een heleboel werk te doen loonheffingskorting bestaat nog steeds
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als uw voorganger werkelijk dacht dat de loonheffingskorting was afgeschaft is het maar goed dat hij / zij dit werk niet meer doet. Werknemers hebben, afhankelijk van situatie, het recht te kiezen voor wel of niet toepassen van de heffingskorting. Bij 1 inkomen wordt de heffingskorting vrijwel altijd wel toegepast.

De werkgever houdt alleen rekening met de algemene heffingskorting, de arbeidskorting en bij hoge uitzondering de (aanvullende) ouderenkorting of Wajong-korting. De heffingskortingen die de werkgever verwerkt, worden samen de loonheffingskorting genoemd. Het systeem betekent voor werkgevers dat zij voor iedere medewerker (die de AOW-leeftijd nog niet bereikt heeft) rekening houden met een loonheffingskorting van maximaal € 4.200,00

De volgende heffingskortingen kan de werkgever verwerken, als de medewerker daarop recht heeft gezien zijn persoonlijke omstandigheden:
* De algemene heffingskorting
* De arbeidskorting
* De ouderenkorting (pensioen)
* De Jonggehandicapte korting (Wajong)
* De levensloopverlofkorting
Gezamenlijk heten deze kortingen “de loonheffingskorting”.

Ter informatie:
De (aanvullende) alleenstaande ouderkorting én de ouderschapsverlofkorting zijn m.i.v. 1 januari 2015 afgeschaft. Deze werden geregeld via de belastingaangifte.
fisbel