Hoe kan ik als zzp'er (met var wuo) een bewijs van mijn (jaar)inkomen overhandigen aan instanties die daar om vragen?

Kan ik mijn eigen administratie overhandigen, of dient dit een jaaroverzicht van mijn bank te zijn? Of de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (1)

Met een inkomensverklaring of de meest recente aanslag Inkomstenbelasting.

Van de site van de Belastingdienst:

"Hebt u een inkomensverklaring (voorheen IB60-verklaring) nodig? Dan kunt u deze aanvragen via de BelastingTelefoon. U kunt voor de jaren 2004 tot en met 2013 een verklaring aanvragen.

Let op!

U kunt in plaats van een inkomensverklaring ook een kopie sturen van de meest recente een aanslag inkomstenbelasting van het betreffende belastingjaar. Dat kan een voorlopige of een definitieve aanslag zijn.

Bent u ondernemer? Dan is het vaak beter om een kopie te sturen van de meest recente aanslag inkomstenbelasting. Daarop staan alle gegevens die u nodig hebt voor de organisatie die om uw gegevens vraagt.

Let op!

Hebt u van ons bericht ontvangen dat u aangifte inkomstenbelasting moet doen? Dan kunnen wij u pas een inkomensverklaring sturen, nadat wij uw aangifte hebben ontvangen en verwerkt. "

Toegevoegd na 3 minuten:
"Wat is een inkomensverklaring?

Een inkomensverklaring is een officiële verklaring van ons met uw inkomensgegevens over een bepaald belastingjaar. Hoefde u geen aangifte te doen over het jaar waar u een inkomensverklaring voor aanvraagt? Dan gaan wij uit van de gegevens die wij hebben gekregen van uw werkgever of uitkeringsinstantie. Kloppen deze gegevens volgens u niet? Neem dan contact op met uw werkgever of uitkeringsinstantie.

Wanneer hebt u een inkomensverklaring nodig?

U kunt bijvoorbeeld een inkomensverklaring nodig hebben als:
◾u een woning wilt huren
De woningcorporatie bepaalt of u in aanmerking komt voor een bepaalde huurwoning. Ze kan u dan vragen om een verklaring mee te nemen of op te sturen.
◾u een hypotheek wilt aanvragen
◾uw kind een aanvullende lening bij DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs, voormalige IB-groep) wil afsluiten

Wat staat er op uw inkomensverklaring?

Op uw inkomensverklaring staan de volgende gegevens:
◾uw inkomensgegevens
◾het jaar waarover wij de inkomensverklaring afgeven
◾uw naam en adres
◾naam- en adresgegevens van de Belastingdienst
◾het kenmerk van de inkomensverklaring"
Computoon