Ik geef een totale indicatie binnen een offerte,...ben je dan nog volledig 'vrij' je prijzen en voorwaarden aan te passen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nee, volledig vrij ben je dan niet meer. anders zou het geen offerte zijn.

Wat wel kan, is een indicatie geven van de prijs op basis van expliciete aannames. Je beschrijft bijvoorbeeld in je offerte wat de klant van je wil, hoeveel uur je daaraan kwijt denkt te zijn en je uurtarief, de materialen die je van plan bent je gebruiken en hoeveel je daarvoor rekent, en uiteindelijk de te verwachten totaalprijs. Zet erbij dat eventueel meerwerk dat ontstaat buiten de schuld van de opdrachtnemer (jij dus) doorberekend wordt.

Als gedurende de opdracht dan de klant toch méér wil, waardoor je meer uren kwijt bent, kun je die uren in rekening brengen. Of als de klant ineens toch liever die ándere materialen wil, ook dat is voor rekening van de klant.

Als je er echter meer werk of kosten aan hebt omdat je het zelf verkeerd hebt ingeschat, is dat jouw risico, niet dat van de klant.

Dit alles klinkt overigens simpel, maar in de praktijk kun je behoorlijk gezeik krijgen over een offerte waarin je een totaalprijs noemt. Conflicten over wat nou precies onderdeel is van de offerte zijn niet ongebruikelijk. Bijvoorbeeld wanneer klanten gratis meerwerk eisen onder het mom van 'dat hoort er toch duidelijk bij?'

Daarom is het belangrijk je offerte goed dicht te timmeren, zodat er geen twijfel over kan bestaan welke werkzaamheden precies vallen onder de totaalprijs. En vooral dat alle overige werkzaamheden die een klant kan bedenken er niet onder vallen. Voor je het weet, lever je gratis dubbel glas, terwijl jij dacht een offerte uitgebracht te hebben voor alleen het timmeren van houten kozijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nu weet ik niet wat 'een totale indicatie' voorstelt, maar voorwaarden en prijzen zijn wel wezenlijk bij een offerte.
Waarschijnlijk moet je dan duidelijk in de offerte stellen dat prijzen en voorwaarden nog aangepast kunnen worden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou er onder kunnen zetten Prijzen onder voorbehoudt.
Als het iets is waar meerwerk uit voort kan komen kun je er ook bijzetten, eventueel meer werk wordt apart doorberekent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, volledig vrij natuurlijk niet. Je doet een offerte dus je geeft een prijs op waar jij het werk voor kan uitvoeren. Wel kun je een stukje opnemen waarin je zet dat daar onvoorziene kosten bij kunnen komen, of dat dit gebaseerd is op de gegeven informatie en kan afwijken indien de zaken anders blijken te liggen.
Ook kun je een beperkte geldigheid binden aan een offerte.
Maar een prijs volledig veranderen kan niet, dit zou zelfs juridisch aan te vechten zijn.