Wat is een goedgekeurde elektriciteits- en energievoorziening?

Voor het opzetten van een praktijk (aan huis) moet je van zorgverzekeraars aan allerlei eisen voldoen.
In dit geval staat er de volgende inrichtingseis:
De praktijk beschikt over een goedgekeurde elektriciteits- en energievoorziening.

In dit geval gaat het om een praktijk aan huis waarbij de elektra doet aan de huidige eisen (in het huis door een professionele elektricien aangelegd, inclusief een hoofdschakelaar, meerdere aardlek schakelaars en automatische stoppen).

De praktijkruimte zit op een aparte groep en het is niet te verwachten dat er zware apparatuur komt te staan (dus 1 groep zou afdoende moeten zijn). Er is sowieso de mogelijkheid een 2e groep aan te leggen voor deze ruimte.
In de ruimte is alles aangelegd met randaarde en met de juiste diktes en kleurcoderingen. Op alle wandcontactdozen zijn kinderbeveiligingen aanwezig.

Voldoe ik op deze manier aan de inrichtingseis?

Als het kan antwoord van professionals die hier vaker mee te maken hebben gehad.

(sorry als ik een verkeerde categorie gekozen heb)

9 jaar geleden
1K
Edraket
9 jaar geleden
Naar mijn mening voldoet u aan de inrichtingseis. Immers, de netbeheerder hangt bij oplevering van een huis geen elektriciteitsmeter als de elektrische installatie niet voldoet aan NEN1010 De eis van de zorgverzekeraar komt waarschijnlijk voort uit het feit dat sommigen apparatuur aansluiten met verlengsnoeren en dergelijke waardoor theoretisch brand kan ontstaan.
Alleen theoretisch want de groep is immers voorzien van een zekering of aardlekschakelaar. Volgen NEN 3140 dient er een installatie verantwoordelijke te zijn, die het interval van de periodieke inspectie bepaalt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/NEN_3140#Keuringstermijnen_inspecties

Antwoorden (1)

Blijkbaar moet Uw praktijk voldoen aan ARBO eisen NEN 3010 en NEN 3140.
Op dit moment voldoet U nog niet aan de gestelde eis. Uw elektriciteits- en energie-
voorzieningen dienen door een ARBO gerelateerd bedrijf gekeurd te worden(zijn).

Toegevoegd na 20 seconden:
http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=1164
9 jaar geleden
crispy
9 jaar geleden
NEN 3010? dat lijkt me stug... NEN 1010 zal je wellicht bedoelen.