ik heb een Var WUO, nu wil een opdrachtgever liever een tijdelijk contract geven met een uurloon op oproepbasis. Hoeveel moet ik van dit loon afstaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Veel te veel ... hoe veel precies hangt van je persoonlijke omstandigheden af en de %% kan je opzoeken bij de belastingdienst en anders kan de KvK je dat wel vertellen.

Kennelijk ben je zzp-er. Als werknemer ga je dan fors achteruit; ik heb het zelf meegemaakt en verdiende in een vergelijkbare functie als werknemer netto veel minder dan de helft van wat ik als freelancer eerder ergens anders kreeg.

Je kan een tijdje in loondienst gaan omdat het freelance niet lukt, maar op oproepbasis zou ik niet doen, want als je niet wordt opgeroepen verdien je niets, dus wordt dat lagere salaris alleen nog maar minder.

Tegelijkertijd kan je niet zoeken naar ander werk omdat je voor freelance werk vrijwel altijd snel beschikbaar moet zijn en je contract waarschijnlijk een opzegtermijn van een maand heeft.

Je zou kunnen bedingen dat je altijd een minimum aantal uren per maand moet worden opgeroepen en uitbetaald en dat je na de eerste 6 maanden met twee weken mag opzeggen.

Aan je VAR-WUO heb je overigens niets als je in loondienst gaat, tenzij je nog freelance klusjes naast dat werk kan doen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je weet hoeveel uren je gemiddeld zult werken, kun je een bruto-netto-berekening doen. Dat kan bijvoorbeeld via deze link:
http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto