Ik kan mijn lening niet terug betalen, wat kan ik doen?

Beste leden,

Ik wil graag jullie hulp.

Ik heb een eenmanszaak. Vorige jaar heb ik 100 K geleend bij de ING bank. Met dit geld ben ik een zaak begonnen, echter is het geen succes geworden.

Momenteel is al het geld weg en heb tevens nog 20 K extra schulden gemaakt bij leveranciers.

Ik ben een student, naast mijn studie was ik bezig met mijn eenmanszaak. Ik heb verder geen andere inkomen. Op dit moment is mijn enige inkomen mijn studiefinanciering. Momenteel zit ik in zware schulden en kan de aflossing van de lening niet betalen.

Wat adviseren jullie mij met mijn probleem. Kan ik een betalingsregeling treffen met ING van bijv (50 euro) p maand. Of zijn er nog andere mogelijkheden bijv. de schuldsanering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Ten eerste vraag ik me af waarom je zoveel leent. Maar dat is bijzaak.

Je kan bij de gemeente schuldsanering aanvragen als je er niet met de bank uit komt. Ook kan je iemand vragen met je schulden. Echt enkel dat je het hoognodige koopt.

Beter bel je de ING voor een regeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
U zou ook eventueel het geld kunnen leven van een goede vriend of een familielid en de bank dan terug betalen en als u dan later het geld weer heeft, later uw vriend of familielid terug betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat hier om 100.000 euro!. Geld lenen om een lening terug te betalen is een slecht advies.
Antoni
9 jaar geleden
Geld lenen (om een lening terug te betalen) tegen een lager rentetarief dan de rente(boete) op de oorspronkelijke lening is niet per definitie onverstandig. Geld lenen van een vriend of een familielid kan wel leiden tot grote relationele problemen als dit geld onverhoopt niet (op tijd en volgens afspraak) kan worden terugbetaald. Daar moet zeker rekening mee worden gehouden.
flyingcrow
9 jaar geleden
Daarom ook een min van mij.
Je moet zo snel mogelijk van die schuld zien af te komen, want je studeert en zal dus wel een studieschuld ook opbouwen en je zal na je studie wel aan het werk willen. Ik weet niet in welke sector je wilt gaan werken, maar met zo'n dikke schuld die niet goed geregeld is, kan je bijv. in de bankensector moeilijk aan werk komen.

Ook is het niet prettig om daar jaren lang aan vast te zitten. Vreemd wel dat een bank aan een student een ton leent! Had je daar dan een onderpand voor of iemand die garant stond?

Geld lenen van een ander is niet handig, ook omdat je die schuld dan ook (met rente) moet terugbetalen. Praat met de schuldsanering en dergelijke adviseurs.

Je wil € 50 per maand betalen, dat betekent afgezien van de rente dat ook je kleinkinderen nog zouden moeten betalen ... dat gaat niet lukken. Een bank wil dergelijke schulden zo snel mogelijk uit de boeken hebben, liefst binnen een jaar.

Als er bij jou niets te halen is en ze kunnen ook niet je ouders aanspreken dan zou je via een schuldsanering kunnen proberen de schuld af te kopen tegen een aanzienlijk lager bedrag (ook omdat de bank zo op het eerste gezicht zelf ook niet verstandig gehandeld heeft door jou zo veel te lenen). Dat lagere bedrag zou je dan in 2-3 jaar moeten ophoesten. Daar kan je voor gaan werken en dat lagere bedrag zou je misschien wèl van iemand kunnen lenen. Ik weet van gevallen dat iemand een schuld van 50.000 voor 5000 kon afkopen, maar dat geeft jou geen garantie dat dat ook lukt.

Je kan ook een advocaat laten beoordelen of de bank misschien in strijd met de regels gehandeld heeft door jou zo veel geld te lenen, zodat ze wel met minder genoegen moèten nemen. Ik zeg niet dat dat gaat lukken, maar niet geschoten is altijd mis. Het Juridisch Loket geeft gratis rechtshulp. En als student ken je misschien wat rechtenstudenten die ver genoeg zijn in hun studie om er ook wat verstandigs over te roepen.

Dan nog die leveranciers. Als de bank meewerkt aan een regeling, dan zijn die mogelijk ook inschikkelijker, maar vooral kleinere ondernemers zijn vasthoudender omdat die geen reserves hebben zoals een bank.

Je hebt minstens 120.000 in je zaak gestoken ... dat is een fors bedrag. Is echt alles "weg" of kan je nog klanten een nota sturen?

Je kan je ook failliet laten verklaren, dan ben je van alles af. Dan kan je alleen de eerste jaren geen leningen krijgen, maar dat kan je nu ook al niet. Laat je hier ook goed over adviseren, want je bent nog jong. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan, maar dan moeten ze wel een vonnis van een rechter hebben en een deurwaarder die dan beslag gaat leggen. Dan moet die deurwaarder ook nog weten waar jij werkt wie jouw salaris uitbetaalt. Als je freelance zou werken en ze weten niet waar, wordt het erg lastig om beslag te leggen omdat er gewoon geen "salaris" is. Jij stuurt nl. de rekening naar je klant of naar de bemiddelaar en dat is moeilijk te achterhalen. Dus niet op LinkedIn of Facebook zetten wat je doet ;)
Niet het hele salaris mag worden inbeslaggenomen, er is een "beslagvrije voet" die je mag houden, maar dat is bijstandsniveau en daar kan je eigenlijk niet van leven.
Het is overigens niet waarschijnlijk dat een bank zo lang wil wachten, tenzij je volgend jaar afstudeert of zo.
Dus de bank "mag" dat als een rechter dat goedkeurt met een vonnis. Het is beter dat het niet zo ver komt en dat je er eerder met de bank uit bent. Probeer dus (evt. via Schuldsanering) met de bank en de andere schuldeisers in gesprek te komen. De bank gaat voor, maar die andere schuldeisers gaan zeker ook proberen iets terug te krijgen via de rechter.
Zorg dat je maximaal je bereidheid toont om er uit te komen, dat je eventuele fouten van de bank (bijv. dat ze jou zomaar zo veel geleend hebben, dus hadden ze "beter" moeten weten) netjes uitbuit .. Kom je er met de bank niet uit, dan zal een rechter zeker laten meewegen dat jij het zo hebt willen oplossen en mogelijk (geen garantie) dat de bank met minder genoegen moet nemen.
In de gesprekken met de bank, neem een advocaat of Schuldsanering, moet je ook zeker een voorstel doen dat redelijk is voor alle partijen. Kans groot dat een rechter later dat voorstel overneemt als de bank "onwillig", "onredelijk" is of zelf ook beter had moeten weten.
Je moet dus wel iets "doen", het niet maar laten lopen, dan verlies je het geheid bij een eventuele rechtszaak.
Succes!