Ik wil spullen verkopen via internet, moet ik hiervoor een onderneming (v.o.f.) starten of is dit niet nodig?

Mijn vriend en ik willen (kort gezegd) spullen verkopen op internet. Echter is het niet de bedoeling dat wij hier (het 1e jaar) salaris uit halen. Wij willen dit doen naast onze vaste baan en de handel zal daarom geen storm lopen. Is het hierbij genoeg om de extra verdiensten op te geven bij jaaropgave belastingdienst of moet er een onderneming (zoals v.o.f.) met alle bijbehorende rompslomp gestart worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, dat is in principe niet nodig ... Er zijn zat mensen die een klein inkomen halen uit het verkopen van bijv. 2e hands kleding via internet. Je/jullie doen dat gewoon als privé-persoon. De inkomsten geef je op als Inkomsten uit Overige Werkzaamheden. Het is verder de vraag hoe je e.e.a. verdeelt tussen jou en je vriend .. Zijn jullie fiscale partners of niet .. Dan kan het zin hebben om de inkomsten voornamelijk te laten binnenkomen bij degene met het hoogste inkomen, die ook de hoogste aftrek heeft van de kosten die jullie misschien maken.
Dat kan je beter vragen aan een belastingadviseur die jullie hele financiële en fiscale plaatje kan overzien.
Als jullie (later) echt een onderneming willen starten, ja, dan wordt het een ander verhaal.
Het is overigens zo dat als je een onderneming start maar er is te weinig handel dan kan de fiscus later toch zeggen dat het geen echte onderneming is/was.
Er is niets tegen om het eerst maar eens gewoon 1-2 jaar te proberen, want het opzetten van een ondernemening kost tijd en geld en dat is zonde als de handel maar mager is.
Ga ook eens praten bij de Kamer van Koophandel, www.kvk.nl, die geven je gratis goed advies.
Succes!