Is het verstandig om samen met iemand die in de schulden zit een BV te starten?

Ik ben bezig om samen met iemand een bedrijf te starten (BV). Nu kom ik er net achter dat deze persoon diep in de schulden zit en misschien zelfs al met incassobureau's en deurwaarders te maken heeft.
Welke risico's loop ik nu als wij samen een BV zouden starten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet meer of minder risico als de partner wel geld zou hebben.

De belangrijkste overweging is hoe je met de kosten om gaat en hoeveel geld iedereen in de BV stopt (of kan stoppen). Als de persoon veel schulden heeft dan kan het zomaar zijn dat het bedrag dat ingebracht wordt vrijwel nihil wordt. Je kunt je dan afvragen of het zinvol is om samen een BV te doen of alleen.

Daarnaast, als iemand veel schulden heeft, bestaat misschien de verleiding geld van de BV te gebruiken om de eigen financiele problemen op te lossen. Als iemand bij oprichting geen open kaart speelt over zijn financiele situatie, en de manier waarop je de vraag stelt wekt die suggestie, is het de vraag of je die persoon voldoenbde kunt vertrouwen. Maar dat moet je zelf beoordelen.

De link geeft informatie over oprichting en werking van een BV.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hou je er ook rekening mee dat bij een BV in oprichting (BV i.o.) soms de oprichters hoofdelijk aansprakelijk kunnen zijn als ze dingen soms niet correct doen. Wel een belangrijk detail in dit verhaal. Immers, stel dat andere partner een lening aangaat (hoeft niet perse, maar bijv. bij tante om zijn schulden af te lossen) namens de BV. Dan kan je daar wel vanaf komen, maar moet je correct handelen. Verder: Om wat voor schuld gaat het? Heeft de ander een studieschuld, hypotheekschuld, eerder failliet gegaan? Dat lijkt me voor de afweging wel van belang.

Andere antwoorden (1)

Niet echt verstandig, tenzij als je toch een risico wil nemen.
Helaas is er altijd risico's bij het starten van een nieuwe bedrijf.

Beoordeel deze persoon of hij wel waard is om een risico te nemen.
Vraag hem/haar of hij een betrouwbare plan van aanpak heeft met de tijdslimiet voor zijn/haar schulden, opdat je hem/haar kunt helpen. Anders kun je beter naar een andere bedrijf of een betrouwbaardere persoon zoeken.

Wellicht kan hij/zij alsnog uit de schulden komen door de bedrijfswinst, dan heb je weer een mooi, succesvol bedrijf zonder schulden. Als hij/zij nog dieper gaat en niet meer terug kan, kunnen jij en deze persoon een faillissement aan te vragen, dan ben je inderdaad een bedrijf weer kwijt.

Er is ook mogelijk dat je dan ook de schulden kunt krijgen, voorkom dat. Stap zo spoedig mogelijk uit, als dat gebeurt.