Wiens verzekering betaald voor schade in bedrijf?

Ik heb sinds kort een tattoostudio en een klant is gaan leunen op een armsteun, dat kan niet en die brak af. Wie betaald de schade? Kan ik dit op de client haar WA verzekering verhalen?
Ik kan me als tattoo-studio niet verzekeren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Ja, dat moet de veroorzaker aan haar WA doorgeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang ze niet met auto of bromfiets binnen kwam rijden, is WA niet van toepassing :-). AVP, aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren eventueel wél. In de praktijk beschouwen ondernemers/winkeliers vaak kleine kostenposten - zoals het laten vallen van een potje conserven in de supermarkt - als bedrijfsrisico, hoewel in theorie de veroorzaker aansprakelijk te stellen zou zijn. Voor grotere kostenposten wordt dat vaak wel gedaan, alleen is niet iedereen daarvoor verzekerd (AVP is, in tegenstelling tot WA (=wettelijke aansprakelijkheid) niet verplicht. Alleen is mij niet duidelijk wat een 'armsteun' is en waarom je daar niet op kan leunen. De meeste armsteunen zijn júist bedoeld om op te leunen, dus het hangt m.i. nogal af van de precieze situatie of je hier de klant aansprakelijk kunt stellen of niet. Als ik ergens op een stoel ga zitten en ik leun een beetje tegen de armleuning aan, dan ga ik er niet van uit dat het mijn schuld is als die vervolgens afbreekt; dan was die leuning gewoon niet stevig genoeg. Het zal hier niet gaan om een armleuning van een gewone stoel, maar toch. Ik hoop trouwens wél dat je je beroep- en bedrijfsaansprakelijkheid goed hebt geregeld?

Het beste antwoord

Ik zou de klant erop aanspreken, maar hem of haar erop attenderen dat je de schade eerst bij de leverancier van de stoel probeert te verhalen, deze had je een deugdelijk artikel moeten leveren. Als dat niet lukt dat je dan alsnog de schade op de klant verhaalt. Je mag van een stoel die bedoeld is voor een grote groep klanten wel meer verwachten, de stoel heeft dus niet niet aan jouw verwachtingen voldaan, reden genoeg voor het bedrijf om de stoel gratis te repareren (als hij nog niet heel oud is, anders tegen een redelijk tarief), of een financiële vergoeding te geven. Als jij al wist dat de leuning hier niet tegen kon, doordat de leverancier je hiervan mondeling of schriftelijk op de hoogte had gesteld, dan had jij dat de klant, voordat hij/zij gebruik maakte van de stoel moeten melden, heb je dit niet gedaan, dan ben je zelf verantwoordelijk, had je dat wel gedaan, dan is de klant aansprakelijk en staat de leverancier van de stoel hier buiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het is schade die de klant veroorzaakt heeft, dus is de klant aansprakelijk.
Het echter de vraag of de klant een aansprakelijkheidsverzekering heeft. Deze verzekering is niet verplicht en veel mensen sluiten deze dus ook niet af.

Als de klant niet verzekerd is zou hij/zij de schade alsnog moeten vergoeden als de klant de veroorzaker is. Bedenk wel dat het duidelijk zou moeten zijn geweest voor de klant dat de armleuning ongeschikt is om op te leunen. Is dit vooraf duidelijk gemaakt naar de klant?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"leunen op een armsteun, dat kan niet en die brak af"
In dit geval lijkt me de leverancier van de stoel aansprakelijk.
Een armsteun is volgens mij duidelijk om op te leunen.