Kun je een woning kopen terwijl jouw huidige woning te koop staat?

Ik heb een huis op het oog. Alleen weet ik niet of ik eerst mijn huidige woning moet verkopen voordat ik dat huis kan gaan kopen ivm schuld op mijn huidige woning.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat kan maar ik zou eerst even met de bank gaan praten over de mogelijkheden die je dan hebt. zoals een overbruggings hypotheek. Daarnaast is het belangrijk om te weten of je wel genoeg verdient om een en ander te kunnen betalen.
ronron1212
9 jaar geleden
Het zal van belang zijn hoeveel uw (gezamenlijk) inkomen is of de koop van de nieuwe woning gaat lukken. Hierbij is natuurlijk ook van belang of er overwaarde is op de oude woning. Hiervoor kunt u financieel advies inwinnen bij uw bank (die alleen het eigen product zal adviseren)of bij een onafhankelijk financieel adviseur (hypotheekadviseur).

Belastingtechnisch ziet het plaatje er zo uit:
Bij overwaarde wordt u geacht deze overwaarde in de aankoop van de nieuwe woning te steken. Dat hoeft niet per se, maar als u dat niet doet gaat de bijleenregeling in werking, dat wil zeggen dat een deel van de hypotheekrente niet aftrekbaar is.

Voorbeeld:
U verkoopt uw huis voor € 150.000 Resterende hypothecaire lening is € 100.000 U koopt een huis van € 250.000 Er is € 50.000 dus overwaarde. Als u een nieuwe hypotheek neemt van € 250.000 is slechts de rente over € 200.000 aftrekbaar (250K minus overwaarde 50K)
Als u de woning met schuld zou verkopen en u sluit een lening hiervoor af, dan is de rente over deze schuld eveneens aftrekbaar. (nieuwe regeling sinds 28 oktober 2012)
Dit is de regeling in grondvorm. Het preciese bedrag van overwaarde en restschuld is iets ingewikkelder.

Als u de oude woning zou verlaten en de nieuwe gaat betrekken is tijdelijk de rente over deze twee woningen aftrekbaar (verhuisregeling) De oude woning moet dan wel leeg staan en te koop. Deze regeling geldt gedurende het jaar van verhuizing en de volgende drie jaren (vanaf 2015 twee jaren) Stel dat u nog dit jaar gaat verhuizen of in de loop van 2015, dan is de rente van de oude woning nog aftrekbaar tot eind 2017.

Bij verhuur van de oude woning gaat de oude woning per direct naar Box 3. De waarde moet worden aangegeven in de aangifte, de resterende hypothecaire schuld mag worden opgevoerd bij schulden. Huuropbrengsten zijn vrij. N.B: vanaf 1 januari 2015 mag de woning niet meer terug naar Box 1. Stel dat u de oude woning verhuurt tot eind 2015, dan blijft de woning in Box 3. Ook als die in de jaren 2016n 2017 leeg zou staan.
fisbel