zijn alle "gaten in de markt" opgevuld?

ik veronderstel dat iedereen wel deze uitdrukking kent "het gat in de markt" gevonden hebben, maar zijn er wel nog gaten?

er zullen er altijd wel zijn ook worden er nog steeds nieuwe dingen gemaakt/uitgevonden waardoor er iemand een idee krijg daar iets mee te gaan doen.

maar zijn alle mogelijke gaten grotendeels opgevuld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nee, want de markt wordt gecreëerd door mensen. De behoefte van een mens is niet altijd aanwezig, voordat een bepaald gat in de markt gevuld wordt. De behoefte wordt gecreëerd. Ook kan er een verschuiving van de behoefte ontstaan. Dit wordt dan weer bedient door de onderneming die in deze behoefte voorziet.

Simpel voorbeeld:
Kapsalons bestaan al jaren en zullen ook altijd wel blijven bestaan, omdat haar groeit. In de tijd van florerende economie en industrie heeft de maatschappij over het algemeen geen belang bij langdurige kapbeurten met service en aandacht. Ze wouden/willen snel geknipt worden en snel weg, want "time is money", of "ik heb wel wat beters te doen".
Nu is er een kapsalon geopend "schorem", die juist wel de tijd neemt voor z'n klanten en veel extraatjes biedt. Het wordt een belevenis.
Kennelijk hebben mensen dat gemist, of behoefte voor gecreëerd, want die zaak loopt enorm goed.
Iets wat heel vroeger zo gebruikelijk was, is nu een uitzondering op de regel geworden en nu dus weer een gat in de markt. Mensen zien er de meerwaarde weer van in.

Dus de gaten kunnen nooit opgevuld worden, waarna geen nieuwe gaten meer ontstaan, omdat de mens, cultuur, technologie, behoefte, trend, etc. continu verandert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dan zou de handel voor altijd stil liggen.

Er zal altijd weer iemand zijn die Het Gat In De Markt zegt/denkt gevonden te hebben. Deze persoon zal dan marktonderzoek doen, gaan praten met een geldschieter [bank eventueel] en al dan niet met zijn idee aan de slag gaan.

Denk aan de vrij nieuwe restaurants in Amsterdam die iets verkopen wat al jaren verkocht wordt : de Hamburger ~~ met groot succes! http://www.burgermeester.eu/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
daar heb je natuurlijk al veel varianten in de sector. ik bedoel iets zoals hondensalon,carwash, tuinier, kapster aan huis,.... iets waar ze vroeger geen enkele behoefte aan hadden maar nu een ondenkbaar iets is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou iets nieuws voor Nederland moeten vinden, zoals een dierenarts aan huis met een grote camper/caravan waarin zijn behandeltafel voor kleine behandelingen, maar ook een wastafel waar een dier gewassen kan worden. Is in de U.S.A. al een begrip, maar je kunt dit niet alleen. Nou zo heb je zelf ook al meerdere bedacht.
Ga op onderzoek uit, hoeveel behoefte is er, krijg je de kans om een klantenbestand op te bouwen? Genoeg te doen dus.
Je kunt ook zelf een gat in de markt creëren. Een mooi voorbeeld hiervan is de Iphone! Steve Jobs heeft een behoefte gecreëerd, die er nog helemaal niet was en inmiddels kan de wereld niet meer zonder smartphone. En zijn er talloze varianten van bedacht en door ontwikkeld, zoals de ipad.