Hoe kun je als accountant de debiteuren/crediteuren controleren ?

Hoe kan een accountant controleren of de posten debiteuren/crediteuren juist en volledig zijn opgenomen op de balans. Is er iemand die mij uitgebreid uit kan leggen welke werkzaamheden hiervoor moeten worden verricht en welke soort controles hier plaatsvinden. Alvast Bedankt !

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.7K
ronron1212
9 jaar geleden
Komt toch uit je financiële pakket ook de balans staat daar toch in.
Overzicht van ouderdom en betalingen via de bank. Controle op leverancies.

Antwoorden (1)

De volledigheid van de debiteuren heeft te maken met de volledigheid van de omzet. Hoe dat beoordeeld moet worden is afhankelijk van het product of de dienst die geleverd wordt. Als het goederen zijn moet bekeken worden of voor iedere levering een factuur is uitgeschreven (taakverdeling binnen de organisatie beoordelen).
De crediteuren: de accountant moet beoordelen of alle crediteuren (facturen) terecht op de balans staan. Te weinig zal niet snel voorkomen. Als iemand geld tegoed heeft zal hij wel een factuur sturen. Gecontroleerd moet worden of een levering of dienst ten grondslag ligt aan de factuur.
Voor zowel de debiteuren als crediteuren kan een ontstaanscontrole plaatsvinden (op grond waarvan is de factuur gemaakt) en een afloopcontrole. Is de factuur betaald door de debiteur en voor de crediteuren: is de factuur door ons betaald aan de juiste persoon, voor het juiste bedrag en voor een aan ons geleverde dienst of product.