"Melkkoe

Een melk-of kalfkoe van de beste kwaliteit kostte in Nederland in de afgelopen drie jaren gemiddeld 1011 euro, exclusief btw (Bron: onderzoeksinstituut Lei Wageningen). Een melkkoe geeft tegenwoordig gemiddeld bijna achtduizend liter melk per jaar. Een kalfvaars, een jonge koe die een keer gekalfd heeft, komt qua kosten ook in die buurt; gemiddeld 1000 euro, exclusief btw.

Een pink, een eenjarige koe die nog nooit gedekt is, kost gemiddeld 578 euro, exclusief btw.

Voor een kalf betaal je tussen de 45 euro (voor een vrouwelijk kalf) tot 290 euro (voor een startkalf speciaal voor de productie van rosé-vlees, vlees met een verfijndere smaak dan het zogeheten blank kalfsvlees.)"

Artikel in bron dateert van 19-02-2014
Computoon