zzp of een var? Kan iemand mij adviseren?

Ik ben afgestudeerd, heb 2 diploma's en geen baan. Maar goed kansen moet je zelf maken. Ik ben illustrator en werk op dit moment aan mijn eigen boek. Om toch de huur te kunnen betalen wil dit combineren met schoonmaak, ook dit wil ik het liefst voor mezelf doen. Nu is de verleiding groot om dat dan maar gewoon zwart te gaan doen maar ik wil geen gezeur met de belasting.

Moet ik mij inschrijven als zzp-er of heb ik een var nodig?
Ik snap al die verschillende vormen niet zo goed, ik wil alleen belasting afdragen. Ik zie mijzelf niet als bedrijf, zeker in de schoonmaak niet. Ik wil hier ong. 24 uur per week mee bezig zijn. Misschien via een payrollbedrijf?

Wie zou mij willen adviseren, alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je hebt beide nodig als zzp-er moet je je inschrijven bij de kvk en een btw nummer krijgen en bij de belastingdienst moet je een var aanvragen.
ronron1212
10 jaar geleden
Een VAR heb je nodig als je zzp'er bent (zoals ik). Het is een document waarin staat dat je voor jezelf werkt, en dat het bedrijf dat je inhuurt dus géén premies en belastingen hoeft af te dragen.

Over payrollbedrijven kopieer ik even dit uit Wikipedia: 'Naast personeel en uitzendbureaus is payrolling ook geschikt voor freelancers, die geen verklaring arbeidsrelatie (VAR) hebben. De payrollondernemingen nemen de freelancers in dienst en verzorgen de facturatie aan de opdrachtgever en de salarisadministratie. De freelancer behoudt zo de vrijheden van het ondernemen maar heeft tevens de zekerheden van loondienst met de daarbij behorende sociale regelingen.'

Als zzp'er ben je tijd kwijt met administratie (facturering, eens per kwartaal aangifte doen voor de omzetbelasting, e.d.) en dat hoeft dus niet als je bij een payrollbedrijf zit. Anderzijds zal dat je dan natuurlijk wel geld kosten.

Als ik jou was, zou ik dus eerst eens met een payrollbedrijf gaan práten. Zij willen je vast wel meer vertellen. Zeker in de schoonmaakbranche lijkt payrolling me meer kansen bieden dan het zzp'erschap.