Wanneer mogen bedrijven administratiekosten berekenen?

Goeiemiddag,

Ik ga zojuist even voor mijn administratie zitten om de rekeningen voor deze maand te betalen. Nu heb ik op 07-03 een rekening ontvangen van €10,- excl. btw en nu zie ik dat ze me op 27-03 al een aanmaning hebben gestuurd waarbij ze gelijk €12,50 administratiekosten berekenen. Naar mijn idee mag dit niet omdat het wettelijk is vast gesteld dat er een betalingstermijn van 30 dagen is, en dat bedrijven onderling ook niet verplicht zijn om een herinnering/aanmaning te sturen. Dit hebben ze wel gedaan maar mag het dan zo zijn dat ze daar gelijk €12,50 administratiekosten bij op doen? Want ik zit nog ruim binnen de betalingstermijn van 30 dagen.

Natuurlijk heb ik al op internet gekeken, maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden op de vraag vanaf wanneer een bedrijf administratiekosten mag berekenen. Want dit was nog niet het geval bij de 1e factuur... Kijk die €12,50 kan ik wel missen, alleen gaat het mij er meer om dat ik graag wil weten of dit zomaar kan, vooral omdat het om zo'n klein bedrag gaat:)

Wie kan mij meer duidelijkheid geven? Alvast bedankt:)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (1)

Er is geen wettelijke betaaltermijn van 30 dagen. Het is net wat overeengekomen wordt, bijv. via de algemene voowaarden. Wel is het zo, dat er een herinnering moet worden gestuurd waarin de extra kosten worden aangekondigd als je 'nu' niet betaalt. De termijn is 14 dagen. Betaal je niet binnen die termijn, dan mogen de aangekondigde kosten in rekening worden gebracht, waarvoor ook weer regels gelden m.b t. de hoogte.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bovenstaande geldt voor consumenten.

Toegevoegd na 16 minuten:
Voor bedrijven geldt (eenvoudig) wat is overeengekomen en dit zal met name staan in de algemene voorwaarden van het bedrijf waarmee je de overeenkomst gesloten hebt. Die zijn geldig tenzij er een wettelijk verboden beding in zou staan.
De consument wordt dus beter 'beschermd'.
Computoon
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Kijk dus in de algemene voorwaarden van je leverancier. Heb je die niet gekregen, dan zijn ze niet van toepassing. In dat geval is een betaaltermijn van 30 dagen redelijk, en hoef je neits extra te betalen.