Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

2 aparte aangiftes bij wie eigen woning noteren?

Mijn partner en ik doen apart van elkaar aangifte.
Ik als ondernemer hij als particulier.
Zetten we onze eigen woning in de beide aangiftes of bij 1 van ons?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
735

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Jullie moeten elkaars aangifte op elkaar afstemmen; als je het aangifteprogramma doorloopt kom je vanzelf tegen hoe dat moet.

Daarbij kun je kiezen bij wie je de eigen woning zet -doe wat fiscaal gunstigst is.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Uit uw antwoord maak ik dus op dat we de woning bij 1 van ons in de aangifte moeten zetten.
In de aangifte is me dit niet duidelijk geworden...
fisbel
10 jaar geleden
Nee, dat heeft u verkeerd begrepen. Zie antwoord.
Als 1 van de partners een duidelijk hoger inkomen heeft dan de ander zal de aftrek plaatsvinden op het hoogste inkomen. Maar het kan ook zijn dat er door slimme verdeling voordeel te behalen is. Dat kan eigenlijk alleen goed bekeken worden in een proef-gezamenlijke aangifte.

Zo te werk gaan:
Open een nieuwe aangifte (in het programma voor particulieren) Naam: Proef 1. BSN-nummer: 2999.99.993. Fiscaal partner heet PROEF2. BSN-nummer: 2999.99.981 Daarna de inkomens invullen en de gegevens van de Eigen Woning zoals WOZ-waarde, betaalde hypotheekrenteaftrek. Ook de voorlopige Teruggaaf invullen. Bij de verdeling kijken wat het gunstigst is. Let er op dat er vaak een belastingvoordeeltje van € 45 (wordt nihil) te behalen is door slim met de hypotheekrente te schuiven.
(Lees meer...)
fisbel
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding