Met wat voor methode/regeling, kun je klanten belonen voor betalingen binnen je gestelde termijn?

Hoe omschrijf je dat zo aantrekkelijk mogelijk?

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik stuur een factuur van 800,-
Hierin geef ik aan dat bij betaling binnen 2 weken hier 3% vanaf gaat...
Doet men dit niet en men betaald pas na een herinnering, dan pak ik mijn eigen korting (wat natuurlijk gewoon bij de prijs is opgeteld) terug. Bedacht vanuit het oogtpunt jezelf financieel te beschermen tegen te veel adminstratie energie...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Met 3% korting op de factuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
die 3% tel je eerst bij je offerte op. daarna haal je hem eraf als ze optijd betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan gaan de klanten gewoon ergens anders naartoe waar ze geen 3% extra hoeven te betalen. Die 3% moet je kunnen specificeren, als ik ergens eerst 3% moet bijbetalen om dat later terug te krijgen, zou ik echt ergens anders heen gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet het niet te hoog doen ligt eraan wat de totaal bedrag is
als je over 100 euro spreekt is 3% weinig maar als het over 1000 euro gaat is 3 % al weer meer een reden om eerder te betalen.
Je moet van je zelf uitgaan wat zou jij doen als je zoveel geld korting krijgt.
je moet de grens weten te vinden waarop mensen besluiten eerder te betalen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja leonie zaken doen is soms truckjes uithalen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we worden allemaal beduveld
kijk maar eens naar de keurings dienst van waarde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Doepiedoep,
Ik neem aan dat iedereen een nota krijgt van de afgenomen producten. Daar zou jij dan dit opzetten? 3% over totaalbedrag extra (dit bedrag wordt gerestitueerd wanneer de nota tijdig is betaald). Als de producten €100.000 zijn, zou je dus een nota van €103.000 sturen en dan later weer €3.000 terugbetalen. Dit geeft per nota een extra aantal handelingen en, als je tijd en zin hebt in administratie moet je dat vooral doen, maar als ondernemer was, zou ik mij tijd een stuk beter kunnen besteden. @psmans
Verplaats je eens in de afnemers, zou jij zelf eerst 3% extra willen betalen om dat vervolgens terug te krijgen omdat degene van wie je het product koopt zijn geld op tijd wilt hebben. Ik echt niet!
Waarom zou je mensen belonen als zij op tijd betalen? Je hebt recht op die betaling, het is voor je klanten nadelig om te laat betalen omdat er dan eventueel administratiekosten en daarna nog incassokosten bovenop komen.

Als de betalingstermijn 28 dagen is, kan je bijvoorbeeld wel aangeven dat wanneer het geld minimaal 10 dagen na de factuurdatum op de rekening staat bijgeschreven, de klant bij de volgende bestelling 1% korting krijgt.

Op die manier bevorder je snel betalen (ruim binnen de termijn) en de kans dat er meer wordt besteld omdat er korting wordt gegeven is groot. Ondanks dat je korting geeft, is de kans dus groot dat je meer verdient en het grootste voordeel hiervan is dat je minder vaak zelf achter je geld aan moet.

Toegevoegd na 13 minuten:
Nederlanders vinden het nou eenmaal leuk om iets te "krijgen", al is het maar 1 schamel procentje korting op de volgende bestelling. Daarmee zorg je ook dat mensen de volgende keer bij jou komen, veelal "omdat ze korting krijgen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is toch ook positief, alleen dan bij een volgende bestelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom? Omdat je wilt dat je klanten tijdig betalen én nog eens terugkomen om je meer opdrachten te geven. Gaan smijten met administratiekosten en incassobureaus kan natuurlijk best als zakelijk dienstverlener. Dan win je de slag (de klant betaalt) en verlies je de oorlog (die klant komt nooit meer terug, waardoor je omzet misloopt). Bij de echte wanbetalers neem je die route natuurlijk wel, die wil je toch liever als slechte klant uit je bestand schoppen. Maar er is ook nog een heel grijs gebied van trage betalers die wel waardevolle klant zijn. En die je dus graag een positief zetje geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ
Dat is ook mijn insteek, aan de ene kant beloon je snel betalen (binnen 10 van de 28 dagen), aan de andere kant, geef je afnemers een reden om terug te komen (korting). Win-win situatie als je het mij vraagt!
'Betaling binnen termijn zal geen verhoging van de factuur tot gevolg hebben.'
Wat een goed idee om het nou eens positief te verwoorden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wij deden, was standaar 50 euro eraf wanneer ze binnen 21 dagen betaalden. Nou ging het wel over bedragen van boven de 500 euro.

Dat werkte beter dan toen we 3% korting gaven. Daar trokken ze zich niets van aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas geleden nog een compliment gekregen van mijn
energie maatschappij ( 30 jaar altijd op tijd betaald ) als
beloning een nieuw contract ( zonder korting ) voor
1-3-5 jaar. ( ben er niet op ingegaan )
Antwoord op je vraag geef een korting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk verkoop truckje eerst een compliment geven maar onder tussen een nieuw contract willen aansmeren
slim van je om er niet op in te gaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het woordje compliment in dit geval zwaar sarcastisch is. Dom, dom, dom van de energieleverancier, het is veel moeilijker om nieuwe klanten te werven, dan om je bestaande klanten tevreden te houden!
Wij (een grote organisatie) trekken standaard de korting voor tijdig betalen eraf, ook als we de rekening pas na twee maanden betalen. Er is geen leverancier die de (eigenlijk onterecht) verrekende korting terugeist.

Stuur gewoon een rekening voor het juiste bedrag. Een klant snapt echt wel dat een korting eigenlijk een verkapte opslag voor laat betalen is en heeft dus het idee dat de rekening feitelijk 3% te hoog is.
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
ze besparen niks, ze betalen zonder korting gewoon teveel.
Heb je vaste klanten die regelmatig terugkomen?
Beloof dan een "omzet" bonus afhankelijk van de jaar omzet. Bij meer omzet een hogere korting in %. (Is bv gebruikelijk bij autodealers tov de importeurs.)
Wordt in januari het jaar daarop uitbetaald. Vermeld tevens de betaal termijnen voor je facturen en in je algemene voorwaarden de renteopslag bij te laat betalen.
Bv de wettelijke rente plus 2%. (op jaarbasis)

Verreken die rente met de terug te geven bonus in januari, netjes gespecificeerd natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belasting geeft je ook korting als je de aanslag in een keer betaald. Ik denk dan ook dat een korting de enige handige methode is die werkzaam is en ook nog werkt. Er zijn vele variaties mogelijk hoe je dit verder inkleed. cash Flow in een bedrijf kan van levensbelang zijn. Als je moet lenen gaat dit altijd tegen een hoge rente.