Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik mijn vaste baan (24 uur) verlies en in de ww kom, mag ik dan daarnaast nog als zzp-er opdrachten aannemen zonder te worden gekort?

Ik ben minder gaan werken om bij te verdienen als zzp-er. Nu kom ik in de ww terecht. Met mijn eigen bedrijf probeerde ik mijn inkomen aan te vullen. Dat is tot op heden niet echt gelukt. Toch zou ik graag de mogelijkheid open houden om naast een ww uitkering opdrachten aan te nemen. De vraag is of dat kan of dat de bijverdiensten dan van mijn uitkering worden afgetrokken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
984

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat hangt ervan af. Je krijgt (uiteraard) geen ww voor de uren waarvoor je niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.

Stel dat je nu 20 uur werkt en werkloos wordt. (De rest van de werkweek 'zzp' je en dat deed je al voor dat moment.)

Als je nu werkloos wordt uit die baan van 20 uur en voldoet aan de voorwaarden voor ww, krijg je een uitkering die op dat aantal uren gebaseerd is. Maar het zzp-werk mag het vinden van een nieuwe baan voor 20 uur niet in de weg staan. Doet het dat wel (omdat je geen 20 uur meer beschikbaar bent voor werk in loondienst) dan krijg je over die uren ook geen ww meer.

Toegevoegd na 2 minuten:
De inkomsten uit het ZZP-werk die je al had voor je werkloos werd worden niet gekort op de ww-uitkering.
Als de omvang in uren van het ZZP-werk tijdens je werkloosheidsperiode daaraan gelijk blijft, worden die bijverdiensten ook niet gekort.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor je antwoord Computoon! Ik begrijp hieruit dat ik alleen in de problemen kom als ik straks meer dan 16 uur in de week als zzper actief ben.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding