Als mensen voor zichzelf beginnen moeten ze het eerste jaar altijd keihard werken?

Is dat altijd zo of meestal? Of heb je het zelf in de hand. Is het eerste jaar het zwaarst? Is het een misschien een norm waar we in deze maatschappij van uitgaan?

13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoewel het een ongeschreven regel lijkt, hangt het af van het concept en de sterkte van je ondernemers/businessplan. Sommige bedrijven floreren het eerste jaar en andere bedrijven juist totaal niet en volgt het ''zoet'' pas vele jaren later.

Leg je plannen voor aan deskundigen die je kan vertrouwen en win advies in van succesvolle ondernemers. Probeer ook zoveel mogelijk mensen enthousiast te krijgen en huur bekwame mensen in. Dat is althans mijn advies.

Als je wilt kan ik er ook wel eens een blik op werpen en je wijzen op eventuele pijnpunten, maar het gekke is dat veel ondernemers die eigenlijk al kennen. De drang naar succes doet soms verblinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Het zijn allemaal goede antwoorden vanuit hun achtergrond. Waarom ik de vraag stelde ging inderdaad om de ' ongeschreven regel', moeten we die in twijfel trekken of voor altijd waar aannemen? Wie weet neem ik je uitnodiging een keer aan, Dank!

Andere antwoorden (9)

Ja, het eerste jaar is zeker knokken.
Wij hebben 2 eigen bedrijfjes en je moet in het eerste jaar het vertrouwen winnen van je eventuele klanten.
We zijn met het ene bedrijf nu 10 jaar bezig en nu komen de meeste opdrachten via mond op mond reclame.
Het andere een B&B loopt nu voor het 3de jaar en nu pas komen er gasten voor een 2de keer terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk zelfs het 2de jaar ook nog, + de daarop volgende jaren. Eigen zaak is veel tijd en energie insteken, en niet alleen in deze maatschappij, maar dat is altijd wel geweest
13 jaar geleden
Dat zal er maar aan liggen hoeveel je wilt verdienen, niet waar?

Het ligt aan het soort bedrijf. Als je moet zorgen voor naamsbekendheid en veel reclame maken en/of veel produceren, zal dat best veel investering van jezelf vergen.
Maar hoever je daarin wilt gaan, dat bepaal je lekker zelf.
Dat is juist het voordeel van een eigen bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een succesvol bedrijf wilt hebben, waar ik wel vanuit ga, is het altijd keihard werken. In een eigen bedrijf zul je over het algemeen meer tijd steken dan in een functie in loondienst. Om de simpele reden dat jij in een eigen bedrijf zelf volledig verantwoordelijk bent voor het inkomen en dus ook het slagen of falen van het bedrijf. In loondienst heb je altijd in meer of mindere mate een vast inkomen waar je op terug kunt vallen.

Natuurlijk kun je zo hard werken als je zelf wilt en heb je het altijd zelf in de hand, en in mijn ervaring is het niet per definitie het eerste jaar waarin je het hardste moet werken. Het eerste jaar is vaak wel het zwaarst omdat het toch erg spannend is, of het allemaal van de grond zal komen en het is weer iets nieuws wat je je eigen moet maken, nieuwe routines die moeten worden ingesleten. Acquisitie en de administratieve kanten zullen in het eerste jaar zeker meer tijd en energie vergen.

Hiermee hoop ik niet dat ik je zal demotiveren het niet te doen, want er zitten ook hele positieve kanten aan, maar er zitten ook wat lastigere kanten aan waar je je zeker heel goed van bewust moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak moet je met een eigen bedrijf ook het 2e, 3e, 4e, etc. keihard werken. De meeste mensen in loondienst trekken de deur van hun kantoor achter zich dicht en dan denken ze niet meer aan hun werk. Dan begint hun vrije tijd. Als eigen ondernemer (wij hebben 3 bedrijven) sta je er mee op en ga je er mee naar bed. Als het een tijdje minder gaat, komen de slapeloze nachten met veel gepieker, soms ook met gezondheidsklachten. Het eist veel van je privé-leven. Maar, je kunt vaak wel je eigen tijd inplannen en dan kun je ook wel eens een uurtje vrijmaken als de kinderen een activiteit op school hebben. Als je in een branche zit waar je veel met internet kunt doen, kun je ook heel veel thuis werken, 's nachts om 4 uur thuiswerken etc. Aan de andere kant, omdat het zo makkelijk is om thuis te werken, werk je meer (en
in-efficiënter!)

Als je een bedrijf wilt starten, laat je dan goed voorlichten (bijv. de startersbalie van de KvK kan je zeer behulpzaam zijn), probeer niet alles zelf te doen, uitbesteden kan vaak beter en goedkoper (bijv. folders, drukwerk, administratie etc.) kijk waar de potentiële klanten zitten, hou altijd een plan B en een plan C en D achter de hand en probeer vol te houden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste jaar heb je vleugels is alles nieuw en spannend en loop je over van enthousiasme,nu na 6 jaar vind ik dat ik harder moet werken ,want als je niks doet komt er ook geen geld binnen.
ik werk tussen de 60 en 70 uur per week .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens, wij wilden een 4-daagse werkweek maar dat is er nooit van gekomen, meestal eindigen we om 11 uur 's avonds, dan samen wat drinken en dan zit de dag er weer op.
Maar wij vinden het nog steeds leuk en hebben er geen spijt van dat we ooit voor onszelf begonnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het ook nog steeds heel leuk en heb er ook geen spijt van ,ik vind het soms alleen jammer dat er niet meer uren in een dag zitten hahaha
Ik neem aan dat je het hebt over fysiek werken. Wat minstens zo zwaar is, is de geestelijke druk. Vooral als je met personeel gaat werken en je dus ook verantwoordelijk bent voor hun inkomen.
Natuurlijk zijn de eerste jaren zwaar omdat je nog heel veel moet leren, maar ook daarna vind ik het geen makkie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Annswers;

Het opstartjaar van een eigenbedrijf zal altijd eenmalige extra inspanningen vergen, maar als je succesvol bent is de kans groot dat je in de volgende jaren nog veel harder moet werken. De keerzijde van dat succes is dus dat het je veel tijd en moeite kost. En denk niet dat dat verandert als je zo hard groeit dat je personeel moet gaan aannemen. Niet voor niets is er onder ondernemers een bekend jiddisch gezegde dat luidt "Ik wens je veel personeel toe"....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben begonnen vlak voordat de crisis kwam en werk nu al 2 jaar keihard om klanten naar mij toe te krijgen.
Dit doe ik door te blijven ontwikkelen en aansluiting te vinden bij mijn doelgroep. Coaching, training, advies op het gebied van persoonlijke en professionele groei.

Ik denk wel dat het qua taken anders gaat worden als je eenmaal een vaste klantenkring hebt maar je kunt nooit achterover leunen met een eigen bedrijf. Je doet alleen wel de dingen die jij zelf hebt gekozen (je passie) en dat geeft veel energie en beslissingsvrijheid.

Uiteraard ligt het er wel aan wat jij voor eigen bedrijf hebt/gaat starten en of je al potentiele klanten hebt (bijvoorbeeld uit je netwerk van je oude baan of anders).