Kun je zomaar een eigen bedrijf starten naast je huidige baan? en wat voor kosten brengt dit met zich mee?

Momenteel heb ik een fulltime baan, echter doe ik op dit moment daarnaast veel vrijwilligerswerk. Dit werk vind ik echter zo leuk dat ik graag een eigen bedrijfje hiermee zou willen starten. Hiermee verwacht ik geen duizenden euro's per maand mee om te zetten, maar hopelijk een paar honderd euro per maand. Mag dit zomaar? ook de vraag wat voor kosten een eigen bedrijfje starten met zich meebrengt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Inschrijven KvK btw nummer krijg je dan van de fiscus dit kost niets. Ja dat mag als je daar de tijd voor hebt. De kosten zijn moeilijk te bepalen weet niet wat je moet aanschaffen of nodig hebt. De inkomsten die je daarover hebt worden bij je reeds verdienden loon geteld dus vallen deze in een hogere of hoogste belasting schaal dus betaal je hierover meer belasting.
ronron1212
10 jaar geleden
klopt wat hier boven staat.

naast een fulltime baan wordt je echter nooit aangemerkt als ondernemer, je kunt tenslotte niet fulltime in je eigen bedrijf werken en fulltime voor de baas. dit heeft als gevolg dat je de investeringen niet kunt aftrekken voor de belasting. hierdoor is het bijna nooit rendabel om iets naast een fulltime baan te doen.

inkomsten komen dan onder "inkomsten uit overige werkzaamheden" en worden gewoon meegeteld in box 1.

dus, veel belasting betalen en geen mogelijkheid tot aftrek van kosten

vanaf ong 16-20 uur per week loondienst kom je in aanmerking hiervoor. mits je natuuriljk ook aantoont daadwerkelijk een bedrijf te hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarnaast zul je bij je eigen werkgever te raad moeten gaan of je naast je 40 uur als freelancer aan de slag mag. Vaak staat hier iets over in je arbeidsovereenkomst.

En de arbeidstijden wet zegt ook wat over het maximaal aantal uren dat je mag werken