Ik mag binnenkort een wekelijkse cartoon gaan tekenen voor een streekblad: wat is een redelijke vergoeding om te vragen als gage?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Als je nog niet zo bekend bent, zou je gewoon je werkuren kunnen rekenen.
Stel je bent er een uur mee bezig, dan zou een bedrag van € 75,- tot € 100,- redelijk zijn.
SimonV
10 jaar geleden
Wellicht moet je dan aan een gemiddelde denken van twee uur (Misschien doet een ervaren cartoonist het veel sneller…)..
Je moet natuurlijk ook aan je klant denken: bij de Telegraaf zou je veel meer kunnen vragen dan bij een streekblad. Gevoelsmatig denk ik dat je niet veel hoger dan € 150,- moet gaan zitten. Het zou jammer zijn als deze opdracht afketst omdat je te veel vraagt.
SimonV
10 jaar geleden
Hier wordt € 75,- gevraagd:
http://archmaaik.wordpress.com/cartoons/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi SimonV: ik vind het erg fijn dat je zo meedenkt :-)
Ik kan prima tekenen en zie mezelf dan ook beslist als ervaren: het is maar net hoe het met de inspiratie zit, wat het de tijdsduur betreft om een cartoon naar volle tevredenheid af te krijgen/leveren ;-) Ik zit inderdaad nog in een fase zonder naamsbekendheid en een krant a la de Telegraaf heeft me inderdaad ook niet gevraagd.
Ondanks dat ik een bedrag van € 150,- erg leuk vind klinken, denk ik dat ik het toch eerder in de buurt van die € 75,- zal houden, en dan zeer waarschijnlijk nog inclusief de BTW ook: want ja: die opdracht laten afketsen op het gage is nu juist niet de bedoeling en tegelijkertijd zal het een beetje kunnen opbouwen van de naamsbekendheid ook heel leuk zijn natuurlijk: iets wat ik dan maar mag zien als een betaling-in-natura :-)

Het beste antwoord

Ik zou ze gewoon vragen wat hun budget hiervoor is.
Rond de 45 euro per cartoon lijkt me redelijk voor een streekblad en iemand die (zoals ik begrijp) net begint.