Hoe zit het precies met bijtelling van een auto voor parttime ondernemers?

Voorbeeld: ik werk 3 dagen "gewoon" in loondienst en daarnaast als ZZP'er.
Ik wil zakelijk een auto aanschaffen. Wordt de bijtelling dan bij het totale loon wat ik verdien opgeteld, of alleen over het loon dat ik als ZZP'er verdien? De auto wordt immers via "mijn" zaak aangeschaft, daar heeft mijn andere baan "niets" mee te maken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

De bijtelling vindt plaats over de fiscale waarde van de auto (cataloguswaarde) x het bijbetalingspercentage. Het maakt daarbij in de eindsom niet uit of er bijgeteld wordt over het inkomen als ZZP-er of over het inkomen uit de 2 banen.

Voorbeeld: bijtelling is € 6000 per jaar ( cataloguswaarde € 30.000 x percentage 20%)
Deze € 6000 kunt u optelllen bij uw inkomen als ZZP-er en daarna het inkomen uit dienstbetrekking erbij optellen. Maar u kunt ook uw twee inkomens optellen en daarna de € 6000 erbij doen.
Het belastbare loon bij de optellingen zullen dezelfde uitkomst geven.
fisbel
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
helder en duidelijk +
fisbel
10 jaar geleden
Bedankt ronron1212.

Andere antwoorden (1)

Je wilt het precies weten :) maar globaal wordt de catalogus prijs bij ( uw ) het belastbaar inkomen opgeteld . Ja ook dus uit andere inkomsten met mogelijk inkomsten niet geteld . Er zijn tussen oplossingen zoals een bedrag per maand zelf betalen . Maar als je precies wil weten moet er maat werk gedaan worden en dat is echt werk Vd specialist ( accountant of zeer goede loon administrateur . Maar nogmaals ja over het hele belastbare inkomen .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Uw antwoord rammelt aan alle kanten. U zult het goed bedoelen maar door gebrekkige formulering verandert uw antwoord in een onjuist antwoord of is in elk geval niet duidelijk wat u bedoelt te zeggen. Voorbeeld: U stelt: de cataloguswaarde wordt bij het inkomen opgeteld. Dit moet zijn: de fiscale waarde auto (cataloguswaarde) x bijbetalingspercentage auto. Wat bedoelt u met: Ja ook dus uit andere inkomsten met mogelijk inkomsten niet geteld (….???)
En met: Maar nogmaals ja over het hele belastbare inkomen . (….???)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het spreekt voor zich dat hier geen ANTW op maat kan zijn . Er is in deze een hele stapel uitspraken ( jurisprudentie ) dan nog hele bladzijden qua uitvoering van de wet geving . Ja in principe over het totale belastbare in komen en ja dan het juiste fiscale bij telling's percentage per auto vast gesteld . Vd ja fiscale waarde en ja inderdaad niet Vd catalogus waarde . Maar dat was de vraag niet . Ja bij telling gaat over het totale belast bare inkomen . Ook daar zijn nog kleine uitzonderingen mogelijk . Ja ook men kan zelf een stukje Vd auto kosten Prive betalen zodat men een lagere bij telling hoeft te betalen ( dat laatste is discutabel er lopen nog procedures ) maar het wordt al jaren op kleine schaal gebruikt . Maar dat is maat werk . Sorry maar de vraag is moet er bij telling getekend worden over mijn belastbaar hele inkomen en dat is dus ja . Ik probeerde ook een kleine vlucht route mee te geven door mogelijk de reis kosten vergoeding die van uit z'n baan op z'n rek : komen weer te gebruiken als Prive bijdragen auto gebruik zaak gebruik . Ja dat kan tricky zijn daarom is vakkundig maat advies nodig .
fisbel
10 jaar geleden
Ydeh wil alleen weten of de bijtelling auto zakelijk bij zijn ondernemersinkomen of op het totale inkomen wordt opgeteld. Rare vraag, de bijtelling is immers een vast bedrag afhankelijk van de waarde auto en het percentage. Alle ins en outs, uitzonderingen, gerechtelijke uitspraken – daarvoor is de boekhouder of het administratiekantoor. Daar gaat het in zijn vraag niet over.