Hoe zinvol is het afsluiten van een gezins ongevallen verzekering in onze situatie?

Wij zijn twee volwassenen met 2 tiener kinderen. Man eigen kleine ondernemer, inkomen rond sociaal minimum. Geen arbeidsongeschiktheidsverzekering ivm torenhoge premies. Man en jongste kind zeer actief (fietsen, verdedigingsport) dus ongeval kans meer dan gemiddeld. Is in ons geval een gezinsongevallen verzekering verstandig? Of weg gegooid geld ivm mogelijk moeizaam getouwtrek om uit te keren bij ongeval? Premies van deze verzekering zijn erg laag, dus van dat bedrag sparen voor dit soort situaties levert in verhouding te weinig op.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij een ongevallenverzekering wordt uitgekeerd in 2 situaties:
- bij overlijden : daarover is weinig getouwtrek mogelijk
- bij blijvende invaliditeit: dit is iets anders dan arbeidsongeschiktheid. Invaliditeit is objectief functieverlies van o.a. ogen, oren, armen, benen etc. Getouwtrek is er vooral over wanneer een blijvende eindtoestand is bereikt. Welk percentage of bedrag wordt uitgekeerd staat vooraf al duidelijk vast in de uitkeringstabel.

In dit geval lijkt mij een gezinsongevallen dekking op zich goed, maar de eenmalige uitkering daarvan is beperkt en niet genoeg om het inkomensverlies van de ondernemer blijvend op te vangen.

De ondernemer kan daarom daarnaast ook kiezen voor een doorlopende ongevallenverzekering die geen eenmalig bedrag uitkeert, maar een periodieke uitkering tot WAO-leeftijd (67). Dat hoeft geen hoog bedrag te zijn, maar 30 jaar lang € 20.000,- is € 600.000,- en dat is veel meer dan een eenmalige uitkering van max € 100.000,-

Als de ondernemer niet eerder om medische redenen is afgewezen voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering, kan deze verzekering zonder gezondheidsverklaring en zonder medische selectie worden aangevraagd.