Wanneer je een kop koffie op de grond laat vallen in een hotelkamer en er blijft een vlek achter in het tapijt, wie betaald er dan de kosten?

Is dit risico voor het hotel? Hadden ze verzekerd moeten zijn?
Of is dit schade die de gast heeft gemaakt en moet de gast hiervoor betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

In theorie: er is schade, er is sprake van een onopzettelijk handelen of nalaten dat de schade heeft veroorzaakt, dus er is sprake van aansprakelijkheid. Als er niets anders is overeengekomen moet de veroorzaker de schoonmaak- of vervangingskosten dus vergoeden. En indien verzekerd vallen deze kosten ook onder een aansprakelijkheidsverzekering van de veroorzaker

Formeel: iemand die een hotelkamer huurt gaat een overeenkomst aan met het hotel. In of bij die overeenkomst zitten voorwaarden waarin de spelregels vermeld staan bij onverhoopte schade. Die spelregels zijn doorslaggevend

In de praktijk: een beetje hotel zal zowel commercieel als praktisch (hoop gedoe) de boenmachine over het tapijt rollen en de klant hier verder niet mee lastig vallen, mits het uiteraard echt een ongeluk was en de klant zich ook netjes opstelt

Toegevoegd na 1 minuut:
Edit: bij opzettelijk handelen is er uiteraard ook sprake van aansprakelijkheid, alleen zal de eigen aansprakelijkheidsverzekeraar van de veroorzaker dan geen uitkering verlenen