Wat zijn de gevolgen/mogelijkheden van faillissement tijdens bedrijfsovername?

Conform de overname afspraken zou de huidige eigenaar zijn schulden saneren en de zaak schoon overdragen. Nu kiest hij er voor faillissement aan te vragen. De bedoeling is dat hij mij als geïnteresseerde gaat aandragen bij de curator. Kan dit?

Daarnaast geeft hij dat het faillissement binnen enkele weken uitgesproken zal zijn, gaat dit inderdaad zo snel?

Wat zijn de voor- en nadelen van deze constructie? De overnameprijs zal waarschijnlijk lager uitvallen. Hebben jullie tips als ik straks word benaderd door de curator?
Ik denk dat ik met deze constructie zonder gevaar op "lijken uit de kast" een schone start maken. Eigenlijk zie ik alleen maar voordelen. Of ben ik hiermee te optimistisch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan?
http://www.vspz.nl/nieuws/51/nieuw-fenomeen-de-stille-bewindvoerder.html
Poet
10 jaar geleden
Een van de gevolgen is dat je geen afspraak meer hebt.

Antwoorden (1)

Als je afspraken hebt gemaakt, hoe kan het dan dat de wederpartij het toch anders wil doen? Gaat dat zomaar? Is dat geen wanprestatie?
Zodra faillissement is aangevraagd kan dat inderdaad heel snel gaan, in enkele dagen.
Het is de vraag of je goedkoper uit bent. De curator behartigt de belangen van de schuldeisers, en zal de BV aan de hoogste bieder verkopen.
Kortom: de constructie zal niet zijn opgezet om jou te bevoordelen! Bij mij gaan er een aantal lampjes op rood, en ik raad je aan je je goed te laten adviseren door een deskundige jurist (bv advocaat met specialisatie faillissementsrecht).