Is een stille vennootschap en openbare vennootschap (OV) hetzelfde als een VOF?

Op het moment bezig met een project, alleen stuitte ik op een Stille vennootschap en een openbare vennootschap. Behoren deze tot een VOF?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Omdat mijn andere antwoord gebaseerd was op verouderde informatie op internet nu een nieuw.

De bedoeling was (na jarenlange discussie) dat er nieuwe personenvennootschappen kwammen.

En nee: "Stille vennootschap" zou dan niet hetzelfde worden als wat nu de VOF is maar de nieuwe aanduiding van de "stille maatschap".
"Openbare vennootschap" zou de nieuwe naam worden voor wat een openbare maatschap is of een VOF maar wel met enigszins andere regels.

Met de nieuwe wetgeving zouden de huidige openbare maatschap en de vennootschap onder firma en de verschillen tussen deze beide rechtsvormen komen te vervallen.

Dit ZOUDEN de nieuwe personenvennootschappen worden:
1. de niet-openbare (stille) vennootschap (NOV);
2. de openbare vennootschap zonder rechtspersoonlijkheid (OV);
3. de openbare vennootschap met rechtspersoonlijkheid (OVR);
4. de commanditaire vennootschap zonder rechtspersoonlijkheid (CV);
5. de commanditaire vennootschap met rechtspersoonlijkheid (CVR).

MAAR

na uitvoerige discussies is dit op het laatst moment niet doorgegaan, zie hieronder. We hebben dus nog steeds de maatschap, de VOF (Vennootschap Onder Firma) en de CV (Commanditaire Vennootschap, met een stille venoot als geldschieter, die zich niet met de bedrijfsactiviteiten bemoeit.)

"15 september 2011 - Het wetsvoorstel personenvennootschappen is definitief van tafel. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie ziet geen verdere voordelen in deze nieuwe wet en daarnaast blijkt er weinig steun te zijn vanuit te praktijk. De procedure voor het intrekken van dit wetsvoorstel zal de minister dan ook in gang zetten.
Het kenmerk van een personenvennootschap is dat het gaat om een samenwerking tussen twee of meerdere personen. In Nederland kennen we op dit moment drie soorten personenvennootschappen: de maatschap, de vennootschap onder firma en de commanditaire vennootschap. Deze samenwerkingsverbanden beschikken anders dan bij een besloten vennootschap niet over rechtspersoonlijkheid. Het doel van de nieuwe wetgeving was om de nieuwe personenvennootschappen flexibeler, helderder en praktischer te maken. Het zou bijvoorbeeld eenvoudiger moeten worden om als vennoot uit het samenwerkingsverband te stappen of als nieuwe vennoot juist toe te treden.
(...)
De praktijk zat hier blijkbaar toch niet op te wachten, dus heeft de minister besloten om deze Wet personenvennootschappen in te trekken.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon ik ben je enorm dankbaar! Op het moment ben ik bezig met een afstudeer project en hiervoor moet een ondernemersplan geschreven worden. In de casus is bepaalt dat ik de rechtsvorm VOF moet gebruiken. Er moet een contract worden gemaakt voor de vennootschap onder firma. Op het moment gebruik ik de modelcontract VOF van de Kamer van Koophandel. Ik heb van andere studenten vernomen dat ze gebruik maken van een openbare vennootschap(OV) overeenkomst. Zit er een verschil tussen een overeenkomst van een vennootschap onder firma en die van een openbare vennootschap?
Computoon
11 jaar geleden
Het lijkt me het beste dat je gebruik maakt van de VOF-overeenkomst. Ik vermoed dat juridische deskundigen destijds, vooruitlopend op de VERWACHTE nieuwe wetgeving voor de nieuwe persoonsvennootschappen, al ontwerpen hebben gemaakt voor bijv. de OV. Heel verstandig, want dan kon iedereen meteen aan de gang als de wet goedgekeurd zou zijn door de Eerste Kamer. Maar ja, die wetgeving is "last minute" niet doorgegaan. Dus of die overeenkomsten op dit moment nog relevantie hebben (behalve als studiemateriaal), betwijfel ik. In die OV-overeenkomst zou bijvoorbeeld kunnen staan:
* dat de vennootschap rechtspersoonlijkheid kan krijgen;
* dat de vennootschap niet automatisch ontbonden wordt bij het uittreden van een vennoot;
* andere regels dan bij een VOF inzake ontbinding, toe- en uittreding en opvolging. Je zou natuurlijk (als een soort studie-opdracht, want leerzaam is het wel) de verschillen en overeenkomsten kunnen gaan zoeken tussen de bestaande VOF en de OV, die nooit wet geworden is. Maar als het om praktijkrelevantie gaat, zou ik kiezen voor een VOF-overeenkomst. Mijn eindadvies: raadpleeg je docent/studiebegeleider :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik las net nog op bepaalde sites dat het wet voorstel door de Eerste Kamer was ingetrokken.Het komt er dus uiteindelijk op neer dat het niet geldig is om het te gebruiken voor het project hehe. Nogmaals bedankt!