Kun / mag je annuleringskosten rekenen?

Voor mijn bedrijf maak ik gebruik van een online reserveersysteem waarbij mensen hun afspraak inboeken. Bij de reservering ontvangt de klant een annuleringscode die zij tot 24 uur voor aanvang van de afspraak kunnen gebruiken en in het systeem kunnen annuleren; dat zonder mijn bemoeienis en waarbij ik geen inspanning hoef te leveren.

Echter: regelmatig gebeurd het dat ik een mailtje krijg en dat ik het zelf moet annuleren. Dat kost mij weer een paar handelingen, terwijl de klant dit eigenlijk zelf kan. Men kan tot 24 uur voor aanvang kostenloos annuleren via het boekingssysteem, daarna word normaal ook gewoon de factuurprijs gerekend. Kan en mag ik annuleringskosten rekenen op het moment dat ik zelf deze handeling moet gaan uitvoeren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kan alleen als dat in je algemene voorwaarden staat. Ik neem aan dat je zulke voorwaarden hebt opgesteld. Wanneer je klanten daar van op de hoogte zijn ( en je ze bijvoorbeeld meestuurt met een offerte of het op de website hebt staan met een vinkje; uiteraard moeten ze verklaren die tekst gelezen te hebben en er mee akkoord gaan), of ze er op wijst ( kan ook bij Kamer van Koophandel staan geregistreerd), dan kan het. Maar je kunt er niet plotseling en achteraf mee aan komen draven. De klant moet het tevoren weten en dan ook heel precies. Wil hij onder die voorwaarden niet met je in zee gaan, dan geen deal.
Info kan je krijgen bij de Kamer van Koophandel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lijkt mij erg vreemd als jij de service verleend dat kosteloos 24 uur van tevoren geannuleerd kan worden je wel een vergoeding vraagt wanneer er op een andere manier 24 uur van tevoren geannuleerd wordt. Jij maakt blijkbaar niet goed genoeg duidelijk dat mensen zelf kunnen annuleren via het boekingssysteem.

Met de door jou gestelde voorwaarde mag je momenteel geen annuleringskosten rekenen, behalve als je een aanpassing maakt in de voorwaarde en dit op voorhand duidelijk maakt dat ze wél annuleringskosten betalen wanneer jij hun afspraak moet annuleren