ik zit in mijn fictieve opzegtermijn en ben van werk vrijgesteld. Kan ik nu als ZZP-er aan de slag en welke gevolgen heeft dit voor mijn WWuitkering?

nvt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Als je als zzp-er aan de gang gaat voor je werkloos bent heb je werk. Je kunt beter eerst ontslag afwachten en dan ww aanvragen. Daarna kun je met het uwv praten over starten als zzp-er en dan wordt dat wat je verdient in mindering gebracht op je uitkering.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de praktijk werkt het helaas niet zo simpel, weet ik uit ervaring.
ronron1212
10 jaar geleden
hoezo niet paca29?
De informatie die ik voor je heb is wellicht verouderd maar ik zou er toch even goed naar informeren of het nog steeds zo werkt:

Als je een WW-uitkering hebt en je gaat in je eigen onderneming aan de slag dan word je gekort op je uitkering naar rato van het aantal uren dat je in je eigen onderneming werkt. Werk je bv 4 uur per week in je onderneming dan word je voor 4 uur (=10%) op je uitkering gekort. Wat je ermee verdient doet er niet toe. Als je steeds meer werkt moet dat aantal uren steeds naar boven worden bijgesteld, dus je wordt steeds meer gekort. Gaat het aantal uren weer naar beneden, dan wordt het aantal uren helaas niet naar beneden bijgesteld, dus voor dat deel van je WW-uitkering geldt: eenmaal kwijt is altijd kwijt. Je moet er dus voorzichtig mee zijn.