Mag het woord "Dr." in een logo van je bedrijf?

Ik heb een logo ontworpen maar daar staat het woord "Dr." en nu vroeg ik me af of dit gewoon mag en of het niet beschermd etc.... is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het gebruik van de titel Doctor Dr. is beschermd.
Toch kan je de naam dokter gebruiken als daarmee niet valselijk de indruk wordt gewekt dat van een wetenschappelijke bedrijfsvoering sprake is.

Je kunt dus bijvoorbeeld een handel in vlaaien beginnen met de naam "Dokter Vlaai"
Maar als je Jansen heet mag je niet schrijven: Dr.Jansen, vlaaienhandelaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! Het gaat om het woord "myDr." in een logo voor een website. Mag dit?
Computoon
10 jaar geleden
Als hiermee de indruk wordt gewekt dat op de site artsen of gepromoveerde wetenschappers staan vermeld, of diensten van die artsen of wetenschappers worden aangeboden (terwijl dit niet het geval is) dan mag het niet. Gaat het om een dienst/product waar een normaal mens geen enkele link zou leggen met een gepromoveerde wetenschapper dan mag het wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mydr. Wekt al gauw de indruk dat het met geneeskunde te maken heeft.

Andere antwoorden (1)

De titel 'dr.' (doctor) is inderdaad beschermd.

Als er misverstand zou kunnen ontstaan, mag je de titel niet gebruiken.

Nu kennen we natuurlijk allemaal Dr Oetker. Die heeft daadwerkelijk bestaan en was apotheker. Niemand denkt echter aan 'medische zaken' bij deze Dr.

Anders was het met de producten van Vogel (natuurgeneesmiddelen). Deze stonden eerst bekend onder de naam 'Dr. Vogel' en dat mocht niet meer. "De instelling die hem het eredoctoraat toekende bestaat al geruime tijd niet meer. Omdat hij geen medicus was maar wel in natuurgeneesmiddelen handelde wekte de benaming dr Vogel een onterechte associatie. Na een klacht in 1981 bij de Reclame Code Commissie wordt hij en zijn producten geleidelijk aan niet meer als dr. Vogel vermeld.", aldus Wikipedia.

Maar die misverstanden zijn er weer niet bij 'Dr Dre' ('beats by dr Dre) dus dan mag het wel.

Kortom, je mag de titel niet gebruiken als daarmee (gezien het product dat je verkoopt/de dienst die je verleent) bij het publiek een bepaald wetenschappelijk niveau gesuggereerd zou worden dat verbonden is aan de naam van een persoon. Het publiek mag niet op het verkeerde been worden gezet (zoals bij de natuurgeneesmiddelen van 'dr' Vogel destijds.)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! Het gaat om het woord "myDr." in een logo voor een website (mydr.nl). Mag dit?
Computoon
10 jaar geleden
Zie mijn reactie bij antwoord van RayHolland.