Als je een bv hebt, hoe bereken je dan hoeveel belasting er betaald moet worden voor je werknemers?

Als ik op mijn eigen salarisstrook kijk, zie ik heel wat belastingen die er af gaan. Loonheffing, pensioen, etc.
Maar hoe wordt dit berekend? Is er ook een programma voor die dit er uit tovert?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Hoe kom jij dan aan je loonstrook als je die niet voor je werknemers hebt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb toch nergens gezegd dat ik zelf een bv heb?

Het beste antwoord

Je zou het met de hand kunnen uitrekenen als je weet wat allemaal tot 'loon' behoort ('elk voordeel uit dienstbetrekking' en dat is dus niet alleen het salaris maar bijv. ook een bijtelling voor een leasewagen of een bovenmatige reiskostenvergoeding). Het werknemersdeel van de pensioenpremie breng je op dat bedrag in mindering en dan heb je de 'grondslag voor de loonheffingen'. Vervolgens neem je het digitale tabellenboek van de Belastingdienst erbij en met de juiste tabel weet je hoeveel loonheffing je moet inhouden op dat loon. Typ in Google maar eens in 'tabellen voor loonheffing', dan zie je al vlug een link naar een PDF van de Belastingdienst met deze tabellen. (Maar om dat 'werknemersdeel van de pensioenpremie' te kunnen berekenen moet je weer een contract hebben met een pensioenverzekeraar of contacten met het bedrijfspensioenfonds. Want die premie hangt weer af van de grondslag waarover hij berekend wordt en de percentages moet je ook van hen door krijgen, die hangen af van het contract.)

Zo zou je het kunnen doen als je goed op de hoogte bent van de rekenregels én een zeer klein bedrijf hebt. Maar er komt zoveel bij kijken -en er kan zoveel foutgaan- dat nogal wat (grote) bedrijven de salarissen laten berekenen door bijv. RAET of ADP op basis van door het bedrijf aangeleverde gegevens. Het kost wel wat, maar dan heb je ook iets. Niet alleen de salarisstroken, ook de journaalpost voor de boekhouding, de betaalijsten, allerlei rapporten, enz. Er zijn ook goedkopere alternatieven voor kleinere bedrijven (bijv. het administratiekantoor dat ook een salarisadministratieafdeling heeft.)
Of je neemt een salarisadministrateur in dienst en deze voert de salarisadministratie in huis uit. De software moet bij iedere wettelijke wijziging op dit gebied geüpdatet worden maar ook als een nieuwe cao van toepassing wordt of de salarissen aangepast worden.)
Tussenvormen zijn ook mogelijk.

Overigens is het beter te spreken van 'afdragen' van loonheffing dan van betalen. De kosten die de werkgever kwijt is voor een werknemer zijn in ieder geval het brutoloon en de werknemersbijdragen voor sociale lasten.

Toegevoegd na 57 seconden:
Of je een bv hebt, een VOF of een eenmanszaak maakt voor de verloning niets uit.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een ondernemer brengt zijn salaris werk onder bij een salarisbureau. Dat bureau heeft voor het berekenen van de salarissen per cao het programma aangepast. Reat is zo een salarisverwerker en daar worden miljoenen salaris stroken elke maand verwerkt.
ronron1212