hoe werkt het precies met het uitgeven van aandelen als ik alleen een bv wil starten?

op internet lees je vaak 'het kapitaal wordt uitgegeven in aandelen'. klinkt zo makkelijk maar hoe gaat het exact in zn werk als ik een bv opricht? Stel dat ik er E 20000,- instop is dat dan mijn maatschappelijk kapitaal? wordt dat dan in aandelen opgesplitst? Maar als ik alleen een bv opricht, heb ik daar toch niet veel aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Met een eur 0,01 kun je (in theorie) al een BV oprichten tegenwoordig. Het minimumkapitaal dat in de brontekst hieronder wordt genoemd (euro 18.000.-) klopt niet meer. Een BV kan sinds oktober 2012 opgericht worden met ieder gewenst kapitaal, bijvoorbeeld 10.000,- of 1.000,- euro, maar ook een kapitaal van 1 euro of 0,10 eurocent volstaat. De keuze is aan de ondernemer. Voor het overige is de brontekst nog wel informatief voor het geknipte & geplakte deel.

"Er is een onderscheid tussen het maatschappelijk kapitaal van de BV en het geplaatste en het gestorte kapitaal. Het maatschappelijke kapitaal is het bedrag dat maximaal aan aandelen kan worden uitgegeven. Dit bedraagt in de praktijk meestal € 90.000,00. Daarvan moet ten minste een/vijfde deel worden geplaatst en volgestort. Dat is dus € 18.000,00." (NB: dat klopt dus niet meer, C.)

"Een aandeel heeft een nominale waarde. Het aandeel kan groot zijn, denk aan een nominale waarde van bijvoorbeeld € 1.000,00 of juist heel klein (een nominale waarde van van € 0,01 (1 eurocent)) Bij een geplaatst en gestort kapitaal van € 18.000,00 zijn er 18 aandelen van € 1000,00. Hoe kleiner de nominale waarde, des te groter het aantal aandelen. Kleine coupures zijn eigenlijk alleen zinvol als een groot aantal aandeelhouders wordt verwacht en een precieze verdeling tussen die aandeelhouders nodig is.

In een BV met één DGA (Directeur-Groot Aandeelhouder) vormt de DGA zowel de algemene vergadering van aandeelhouders als het bestuur. Hij heeft dan eigenlijk twee petten op; die van bestuurder en die van enig aandeelhouder.

Het bestuur van de BV kan bestaan uit één of meer personen. Soms worden deze personen wel directeur genoemd, maar de wettelijke term is: bestuurder. Het bestuur heeft de bevoegdheid om de BV te vertegenwoordigen. "
(...)

"Nieuwigheden" (vanaf oktober 2012):
• Doordat het minimumkapitaal verdwijnt vervalt ook de bankverklaring.
•Er is geen accountantsverklaring meer nodig bij inbreng van goederen.
•Het inkopen van aandelen door de BV is mogelijk geworden. Er dient wel minimaal 1 aandeel in handen te blijven van de aandeelhouders.
•Terugbetaling van kapitaal aan de aandeelhouders is mogelijk zonder wachttijd en verzetsrecht van crediteuren
•Uitgifte van aandelen zonder stemrecht, of met meer/minder stemrecht is mogelijk (...)
•Uitgifte van aandelen zonder winstrecht, of met meer/minder winstrecht is mogelijk (...)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank voor je reactie! duidelijk! maar heel simpel ga ik dan met mn E 20000 naar de notaris en dan zet hij dat bedrag om in aandelen? En wie bepaalt de waarde van mijn aandelen?
Computoon
10 jaar geleden
Een bv geeft geen aandeelbewijzen uit en kan alleen aandelen op naam hebben. De regels voor de uitgifte en het maximaal bedrag waarvoor ze uitgegeven kunnen worden staan in de statuten. Stel dat voor de nominale waarde van het aandeel euro 1000.- wordt genomen. Jij brengt 20.000 in. Dan is er een geplaatst aandelenvermogen van 20.000, 20 aandelen dus. Dan zie jij dit bedrag op de balans van je bedrijf terugkomen. Het is jouw aandeel in het vermogen van het bedrijf. Je kunt ook anderen erbij vragen die een aandeel in jouw bedrijf willen hebben. Ze betalen (bijv) een bedrag per bank en hun naam wordt vastgelegd. De procedure staat in de statuten enwordt notarieel vastgelegd. Stel die persoon betaalt ook 20.000 voor 20 aandelen. Dan zijn jullie samen eigenaar, elk voor 50 procent. En hebben in die verhouding ook recht op e.en uitkering van de winst (gdividend). Het geplaatste aandelenvermogen is op dat moment 40 .ooo. Wil je bijv. jouw aandeel aan iemand anders verkopen en wil die persoon 100.000 daarvoor betalen dan kan dat ook. Oxverdracht wordt notarieel vastgenlegd. De waarde van het aandeel is geen vastlivgend iets, die hangf ondef meer af van de resultaten en toekomstverwachtingen. De nominale waarde van het aandeel li gt wel vast en blijkt uit de statuten.
Computoon
10 jaar geleden
Een bv geeft geen aandeelbewijzen uit en kan alleen aandelen op naam hebben. De regels voor de uitgifte en het maximaal bedrag waarvoor ze uitgegeven kunnen worden staan in de statuten. Stel dat voor de nominale waarde van het aandeel euro 1000.- wordt genomen. Jij brengt 20.000 in. Dan is er een geplaatst aandelenvermogen van 20.000, 20 aandelen dus. Dan zie jij dit bedrag op de balans van je bedrijf terugkomen. Het is jouw aandeel in het vermogen van het bedrijf. Je kunt ook anderen erbij vragen die een aandeel in jouw bedrijf willen hebben. Ze betalen (bijv) een bedrag per bank en hun naam wordt vastgelegd. De procedure staat in de statuten enwordt notarieel vastgelegd. Stel die persoon betaalt ook 20.000 voor 20 aandelen. Dan zijn jullie samen eigenaar, elk voor 50 procent. En hebben in die verhouding ook recht op e.en uitkering van de winst (gdividend). Het geplaatste aandelenvermogen is op dat moment 40 .ooo. Wil je bijv. jouw aandeel aan iemand anders verkopen en wil die persoon 100.000 daarvoor betalen dan kan dat ook. Oxverdracht wordt notarieel vastgenlegd. De waarde van het aandeel is geen vastlivgend iets, die hangf ondef meer af van de resultaten en toekomstverwachtingen. De nominale waarde van het aandeel li gt wel vast en blijkt uit de statuten.