Producten Ingekocht die kapot waren. Kan ik wel de belasting terugvorderen? Zie eventueel omschrijving

ik heb als particuliere bij een winkel 50 kapotte iPhones gekocht. Ik heb ze gerepareerd en heb het ook inmiddels via marktplaats verkocht.

Een vriend attendeerde mij erop dat ik de belasting terug kon vorderen dat ik voor de iphones had betaalt

Het gaat om een bedrag van 400,- aan btw

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De BTW kan je alleen terugvorderen als bedrijf. Als particulier kan je de BTW die je betaald hebt niet terugvorderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de facturen nog in mijn bezit. Als ik bijvoorbeeld volgende maand m'n bedrijf start. Kan ik ze dan nog steeds terugvorderen?
Nee, de BTW kun je niet terugvorderen omdat je particulier bent.

Stel dat je een bedrijf zou hebben gehad (en ondernemer voor de BTW wa). Dan had je de BTW ook niet 'rechtstreeks' kunnen terugvorderen bij de belasting. Je zou eerst de factuur van die leverancier in moeten boeken in je administratie. Op basis daarvan kan de BTW als voorheffing in mindering worden gebracht. (En als je niets verkocht zou hebben in het 'heffingstijdvak' zou je de 'inkoopBTW' hebben teruggekregen van de Belastingdienst.)

Maar je bent particulier. De opbrengst van die verkochte iPhones moet je in principe opgeven in je aangifteprogramma ALS sprake is van deelname aan het economisch verkeer, ALS winst werd beoogd en ALS die winst ook redelijkerwijs te verwachten was. ('objectieve winstverwachting). Het blijft een lastig punt: wanneer is winst redelijkerwijs te verwachten?) Als je de opbrengst op zou moeten geven dan kun je de kosten die je gemaakt hebt om tot die opbrengst te komen ook opgeven.

Maar dat is voer voor fiscalisten.
Computoon