Bij een te hoge verkoopprijs neemt de vraag af en wordt dus niet de omzet bereikt en niet de winst behaald die de verkoper/aanbieder graag wil bereiken.

Tenzij de vraag inelastisch is. Dan zal de vraag even groot blijven, ongeacht de vraagprijs. Dat is bijvoorbeeld het geval bij noodzakelijke goederen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Volgens deze website http://nl.wikipedia.org/wiki/Prijselasticiteit is het laatste deel van mijn antwoord overigens onjuist:

"Geen uitspraak over luxe en noodzakelijke goederen

Vaak wordt gesteld dat goederen met een prijselastische vraag niet levensnoodzakelijke ('luxe') goederen zijn en dat goederen met een prijsinelastische vraag de voor het dagelijkse leven noodzakelijke goederen ('primaire levensbehoeften') zijn. Dit is formeel niet juist. Het onderscheid luxe of noodzakelijke goederen op basis van de uitkomst van de elasticiteit is een indeling die hoort bij de inkomenselasticiteit. Dit komt doordat binnen de micro-economie de vraag wordt geanalyseerd volgens het ceteris paribus-principe, waardoor bij de berekening van de prijselasticiteit andere vraagbepalende factoren dan de prijs constant worden verondersteld. Dit geldt ook voor het inkomen. Door deze strak gedefinieerde werkwijze kan men ten aanzien van de prijselasticiteit slechts constateren dat de vraag naar een goed bij een bepaalde prijs elastisch dan wel inelastisch reageert. Wel zal in de praktijk de concrete prijs-hoeveelheidscombinatie van veel luxe goederen zich bevinden in het elastische deel van de vraagcurve en de prijs-hoeveelheidscombinatie van noodzakelijke goederen in het inelastische deel. Dit is echter geen algemeen geldende uitspraak."
10 jaar geleden
Door een te hoge verkoopprijs zal er minder verkocht worden. Stel een supermarkt heeft bepaalde producten volgens veel mensen te duur, en maar een klein deel goedkoop, dan zullen toch de meeste mensen naar een andere supermarkt gaan, ook als daar sommige producten iets duurder zijn. Dus dan stuur je je klanten naar de concurrentie waardoor je zelf heel weinig vaste klanten nog binnen haalt / vast houd, dit kan op lange termijn leiden tot faillisement.