offerte gemaakt, maar we hebben minder uren gewerkt dan berekend, hoe zet je dit netjes op je factuur zodat je de btw kunt uitsplitsen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Je zou het bijvoorbeeld zo kunnen doen:

1 stk uren werkzaamheden € 300,00
1 stk materiaal € 450,00

Toegevoegd na 28 minuten:
Vanzelfsprekend zijn dit fictieve bedragen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de factuur zet je gewoon de werkelijke uren tegen het werkelijk tarief.

Het boeken van de BTW gebeurt pas na ontvangst van de factuur, niet na de ontvangst van de offerte. Dus ook wat dit betreft geen moeilijkheden.

Het kan zijn dat het bedrijf een inkooporderadministratie heeft die gevoed wordt met bestellingen en offertes. Als het ontvangende bedrijf ziet dat de factuur in positieve zin afwijkt van de offerte kan men de oorspronkelijke vastlegging corrigeren.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan is de factuur toch lager dan de offerte? Waarom zou je dit zo doen? Het is toch logischer om het hele offertebedrag te factureren (tenzij er meer- of minderwerk is, maar daar is hier geen sprake van, hij heeft gewoon sneller gewerkt dan voorzien).
ronron1212
10 jaar geleden
Dus er is minder te facturenen. De offerte is een verwachting de factuur de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals ik het zie maak je een offerte, en is dat gewoon de prijs die door de klant betaald wordt. Als het bedrijf de werkzaamheden sneller of langzamer uitvoert dan voorzien, is dit een mee- of tegenvaller voor het bedrijf, niet voor de klant.
ronron1212
10 jaar geleden
Niet zo netjes. Dan breng je dus altijd een offerte uit die iets meer uren heeft win je altijd geld.
Computoon
10 jaar geleden
Niekske: ik denk dat je hier het werken tegen een aanneemsom en het uitbrengen van een offerte als synoniemen ziet. Als er (bij wijze van spreken) wordt geoffreerd 'we schilderen voor eur 100.000.- uw pand' en de potentiële opdrachtgever stemt hiermee in, dan is het (extra) voordeel voor de aannemer als hij, achteraf gezien, minder manuren en minder materiaal heeft gebruikt dan voorzien bij de offerte. Het nadeel natuurlijk ook, als de (uiteraard nauwkeurig omschreven werkzaamheden) duurder uitvallen. Maar er wordt lang niet altijd met aanneemsommen gewerkt. Offertes met een schatting van uren en tarieven komen ook voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij (ik werk bij een loodgietersbedrijf) brengen inderdaad offertes uit, welke voor akkoord getekend en geretourneerd worden. Voor die prijs maken we het, that's it. Dat kan je dan misschien inderdaad wel zien als een aanneemsom. Aangezien we niet weten hoe de vraagsteller het heeft afgesproken met de opdrachtgever, zijn beide opties nog een mogelijkheid denk ik.