Een nascholingcursus die wordt betaald door werkgever, vindt plaats onder werktijd, geldt dit als werkuren?

De cursus wordt betaald door de werkgever en vindt plaats onder werktijd.

Toegevoegd na 5 uur:
Het is op iniatief van de werknemer, deze is verplicht een nascholingscursus te doen van de wet. De werkgever biedt aan deze cursus te betalen. Het is echter onduidelijk of deze uren nu wettelijk als werkuren moeten worden berekend of dat dit in de vrije tijd is van de werknemer.

10 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Nee, het valt niet onder werkuren ondanks dat het in werktijd is
het is geen werk dus kan er ook niet onder vallen,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat is gewoon werktijd. Die uren hoef je zeker niet te compenseren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Dat is niet gezegd. Ligt aan de afspraken en of het een verplichte cursus is.
Als het een cursus is die in opdracht van de werkgever wordt gevolgd wel.

(Het zou wat zijn als dat niet het geval was: dan zou je een cursus moeten volgen 'van de baas' en naderhand nog 'gestraft' worden met het inhalen van 'verloren werkuren'.)

Toegevoegd na 39 minuten:
Als het een cursus is op initiatief van de werknemer, hangt het er vanaf wat is afgesproken. (Afspraken in de cao, afspraken in de individuele arbeidsovereenkomst, afspraken in een studiekostenregeling.) Hoe werkgerelateerder, hoe groter de kans dat cursustijd = werktijd. Maar dit zou je vantevoren moeten weten.
Bedenk in zo'n situatie de 'baas' betaalt al de cursus.
Computoon
10 jaar geleden
Annswers
10 jaar geleden
Het is op iniatief van de werknemer, deze is verplicht een nascholingscursus te doen van de wet. De werkgever biedt aan deze cursus te betalen