Kan een onderneming haar deuren sluiten zonder dat er sprake is van faillissement?

In sommige gevallen kunnen externe factoren de toekomstige koers van een onderneming drastisch onderuittrappen op de langer termijn (als het bijvoorbeeld aan technologische vooruitzichten ligt). Voordat het schip ten onder gaat; is het dan mogelijk om de deuren te sluiten vóórdat er faillissement nadert? Het zou in sommige gevallen misschien financieel voordeel kunnen bieden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Een ondernemer kan besluiten om zijn bedrijf te sluiten. Net zoals je een bedrijf kunt beginnen.
erotisi
7 jaar geleden
Hoewel de meeste antwoorden aangeven dat dat wel kan, komt er igv personeel toch nog wel wat bij kijken. Je moet namelijk het personeel ontslaan en daar een ontslagvergunning voor aanvragen bij het UWV, eventuele tranitsite vergoedingen voor het personeel kunnen daar ook nog bijkomen.
Dus het kan wel zonder faillisement maar om een faiillissement alleen zo te voorkomen zal mbt het personeel toch problemen kunnen geven voor de vergunningen http://www.auxiliumadviesgroep.nl/blog/detail/bedrijfsbeeindiging
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Denk erom in het geval van een opheffing van de zaak aan de FOR (als deze is toegepast in het verleden) (fiscale oudedags reserve ) er dient nog afgerekend te worden met de belastingdienst. In het geval van een eenmanszaak bent u ook privé aansprakelijk voor eventuele schulden van de zaak Misschien is het verstandiger om voor dat het zover komt eens aan te kloppen bij de gemeente en proberen een beroep te doen op de BBZ (Besluit bijstandsregeling Zelfstandigen). Niet iedere gemeente is hiermee op de hoogte, maar men is verplicht u hier mee te helpen, binnen de wettelijke regels die hiervoor gesteld zijn.

Antwoorden (3)

Jazeker is dat mogelijk.

Zo ken ik twee mensen die elk een eigen bedrijfje hebben, maar ermee willen stoppen omdat ze met pensioen willen gaan. Beide handelen alleen nog de bestaande klanten af maar nemen geen nieuwe klanten meer aan. Op een gegeven moment zullen ze ook de nog resterende klanten niet meer bedienen. Het bedrijf wordt op dat moment opgeheven.

Dus ja, dat kan, en het wordt zelfs regelmatig gedaan.

7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
L
Of het bedrijf wordt verkocht en de nieuwe eigenaar doet er niets meer mee.
Microsoft heeft zo aardig wat opkomende bedrijfjes die mogelijk een bedreiging zouden kunnen vormen opgekocht.
Dat is ook een manier om van concurrentie af te komen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Maar dan wordt het bedrijf formeel niet opgeheven. Alleen de activiteiten dalen tot nul.
Nosky
7 jaar geleden
In het geval van een overname van een VOF of eenmanszaak, dan wordt een onderneming ook opgeheven. Deze bedrijfsvormen zijn geen rechtspersoon, dus wanneer een ondernemer zijn/haar zaak verkoopt, verkoopt hij/zij feitelijk alleen de inboedel en "naam". De bestaande onderneming houdt dan op te bestaan, de nieuwe partij schrijft een nieuwe onderneming in in het handelsregister.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Nosky Een eenmanszaak en een VOF zijn weldegelijk rechtspersonen.
erotisi
7 jaar geleden
Een eenmanszaak en vennootschap onder firma zijn geen rechtspersoon, de eigenaar is zelf aansprakelijk voor de schulden van zijn organisatie.
Jazeker kan dat. Een onderneming ontstaat door inschrijving in het handelsregister Een onderneming eindigt dus ook door uitschrijving uit het handelsregister.
De Kamer van Koophandel (=handelsregister) zal in beide gevallen een melding hiervan doen aan de Belastingdienst.

Voor de belastingdienst KAN namelijk een "onderneming" bestaan zonder inschrijving in het handelsregister.

Toegevoegd na 3 minuten:
De vraag of de onderneming EERST faillissement moet aanvragen voordat de uitschrijving uit het handelsregister kan plaatsvinden is een andere.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een onderneming kan zich simpelweg uitschrijven in het handelsregister, waarmee de onderneming feitelijk wordt opgeheven. Op dat moment wordt er een eindbalans gemaakt, (eventuele) schulden afbetaald en een eindafrekening voor de belastingdienst gemaakt.

Dit noem je ook wel "liquideren", wat in zoverre betekend "omzetten in geld".