WAt valt er allemaal onder ondernemingsvermogen (passiva) op mijn aangifte?

vallen hier ook mijn voorraden onder en de machines min de afschrijving daarvan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

De Activa op de balans zijn de bezittingen van het bedrijf, de Passiva de schulden. Onder de activa vallen inderdaad voorraden, machines enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou het zo kunnen zien:

aan de debet kant van de balans staan je activa. Dat zijn je bezittingen (terreinen, gebouwen, machines, voorraden grond- en hulpstoffen, voorraden gereed product, kasgeld, positieve banksaldi) en je vorderingen (debiteuren). Ook grootboekrekeningen als 'nog te ontvangen bedragen' en 'vooruitbetaalde bedragen' horen er op.

De creditkant van de balans bevat de passiva, het geld dat in de onderneming geïnvesteerd is. De creditkant laat in feite zien, hoe je alle 'dingen' aan de debetkant hebt gefinancierd. Dat kan met langdurig vreemd vermogen (hypothecaire leningen, 'gewone' leningen) maar natuurlijk ook met kortdurend vreemd vermogen (geld dat je nog moet betalen aan je leveranciers, negatieve banksaldi). In het ideale geval, zijn de activa die lang meegaan in het bedrijfsproces (denk aan gebouwen) ook met vermogen gefinancierd dat lang ter beschikking staat (hypotheek bijv.) En omgekeerd.

Als het goed is, houd je nog een bedrag over als je de berekening maakt: debet balanstotaal -/- vreemd vermogen. Dat is je eigen vermogen.
Computoon