Nee, dat moet hij niet, want je bent verplicht om pauze te nemen.

"Een werkdag bestaat bij ons uit 8,5 uur. Er wordt dan 8 uur gewerkt en er valt na 5,5 uur een half uur pauze in eigen tijd. Mag je de pauze voor de aanvang van je werktijd geven en vervolgens 8 uur aan een stuk doorwerken zonder pauze?

Dit mag niet. Het pauzevoorschrift van de voormalige én nieuwe (huidige) Arbeidstijdenwet is, dat een werknemer niet langer dan 5,5 uur achter elkaar mag werken. Dus na uiterlijk 5,5 uur werken móet er een pauze worden opgenomen. Onder pauze wordt verstaan een tijdsruimte van minimaal 15 minuten.

Een pauze kan ook op een eerder moment genomen worden, zolang een werknemer niet langer dan 5,5 uur achter elkaar werkt. Als er korter dan 10 uur wordt gewerkt, moet er minimaal een half uur pauze worden genomen, wordt er langer dan 10 uur gewerkt, dan moet er minimaal 45 minuten pauze worden genomen. Deze pauzetijd van een half uur of 45 minuten kan worden opgesplitst in 2x 15 minuten of 3 x 15 minuten als de CAO die mogelijkheid biedt en/of de OR hiermee overeenstemt."

http://www.ornet.nl/vraag-en-antwoord/arbeidsomstandigheden/hoeveel-uur-mag-je-doorwerken-zonder-pauze-1946.html

http://www.flexmarkt.nl/arbeidsovereenkomst/arbeidstijdenwet-45.html#vraag1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Precies +

Andere antwoorden (6)

Nee wat hij moet pauze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De baas is verplicht om een pauze in te lassen bij die werkuren.
Als jij besluit dat halve uur toch door te werken dan is hij niet verplicht om jou te betalen, hij mag jou eigenlijk niet eens laten werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee omdat dat half uurtje pauze bij de werktijden inbegrepen zit.

Als die persoon in dat halfe uurtje verder wilt werken is dat zijn beslissing, niet die van zijn baas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De arbeidstijdenwet zegt:
"Iedere werknemer meer dan 5,5 uur per dag werkt heeft recht op minimaal 30 minuten pauze. Deze werkonderbreking mag worden opgesplitst in twee keer een kwartier. Werknemer die langer dan 10 uur per dag werkzaam zijn, hebben recht op minimaal 45 minuten pauze. Ook deze onderbreking mag mag worden opgesplitst in meerdere pauzes van minimaal een kwartier."

Korte pauzes, zoals koffiepauzes e.d., worden meestal gewoon tot de werktijd gerekend. Een langere pauze, zoals de lunchpauze van een half uur, wordt in eigen tijd genoten en dus ook niet uitbetaald.

De Arbeidstijdenwet is verplichtend van karakter, voor werkgever en werknemer. Je bent dus verplicht om te pauzeren, als je na die pauze weer een aantal uren moet werken. Als je de pauze niet neemt dan is dat je eigen verantwoordelijkheid, maar de werkgever hoeft deze niet door te betalen. Je kiest er namelijk zelf voor om in je pauze door te werken. Je werkgever zal dit nooit van je vragen/eisen. Doen ze dat wel dan is je werkgever in overtreding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je staat, afhankelijk van jouw rooster, 8 uur gepland. Van 9:00 tot 17:30 is dus inclusief jouw pauze.

Als je doorwerkt in de pauze, maak je een zogenaamde ATW overtreding. Je bent namelijk verplicht om pauze te genieten. Een ATW overtreding kan de werkgever een beste boete opleveren. Dus deze zal, als er in de pauze, op initiatief van de werknemer, doorgewerkt wordt, dit niet als gewerkte uren accepteren in de verantwoording van jouw urenregistratie.

Tenzij het een calamiteit is geweest, dat je niet anders kon dan doorwerken, in opdracht van de baas, dan zal dit half uur als overwerk worden geregistreerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De juridische aspecten zijn al duidelijk uitgemeten, maar ja de realiteit is toch niet altijd dezelfde.
De vraag is op wiens initiatief dit is. Een werkgever mag dit niet eisen, maar zal vaak wel de initiatiefnemer zijn. In die zin moet de werkgever het half uur betalen als overwerk. Als dit op initiatief van de werknemer is , om bv half uur eerder te kunnen stoppen, dan hoeft de werkgever daar niets voor te betalen. Het blijft natuurlijk n overtreding, maar er zijn m.i. genoeg situaties te bedenken waarin het niet nemen van die pauze een beter alternatief is. Helaas wordt daar door werkgevers vaak misbruik van gemaakt; in de praktijk scheelt dat al gauw 1fte op 10 werknemers. Bovendien zitten er in de nederlandse regelgeving veel tegenstrijdigheden die het onmogelijk maken om fatsoenlijk te werken zonder dat je ergens overtredingen begaat. Mooiste vind ik nog de milieuwetten (nee meneer die deur moet naar binnen openen) tegen de brandveiligheidsvoorschriften(nee meneer die deur moet naar buiten openen)